Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Ida skrev:lykke til med "oppussingen" :D
Tackar för det! :D
Ida skrev:kjempebra om du fotodokumenterer det du gjør!:) da lærer vi småttinger også vettu :roll: :lol:
Även jag måste lära mig nu, för jag har aldrig skruvat i denna typen av motor. Vanlig 8 ventilers motor kan jag, men 16 ventilers motor har jag inte skruvat med förr. Så även jag måste lära mig nu när jag håller på med renovering. :D
Tur jag har Volvos gröna verkstadshandbok för B234, för det är ju samma sak som i en B204, rent maskinellt med toppen på dessa motorer.
Men jag ska som sagt göra mitt bästa att dokumentera med bilder. :D

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Så, nu är allt beställt för byte av toppackning med tillbehör.
Toppackning: 350 kr
Sotningssats: 950 kr
Kamrem: 420 kr
Spännrulle 479 kr
Löphjul 1: 513 kr
Löphjul 2: 630 kr
Flytande packning: 251 kr
Oljefälla: 276 kr
Oringar dito: 33 kr
Oljefilter, olja, bensinfilter (lika bra att byta bensinfilter när man ändå håller på, liten kostnad i sammanhanget): Ca 1000 kr

Ren materialkostnad: 4902 kr.

Försöker få tag på en kille som jag hoppas tar på sig att planslipa toppen, samt slipa ventiler och ventilsäten. Vad det kommer kosta har jag ingen aning om ännu. Men jag har tyvärr inte fått tag på honom ännu. :???:

Ska även ge mig på att byta packboxen i fördelaren, för jag har en sån sats ligger hemma. Då vet jag att inte fördelaren kommer läcka olja sen.

Mer info kommer så fort jag har mer att berätta. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av nisse
lycka till med renoveringen av toppen :D

föresten coool bil
av Addekarlsson
Tackar för det nisse! :D

Så lite ny info. Planslipning samt slipning av ventiler och ventilsäten kommer kosta 2000 kr. Emilsson i Strömsund tar sig an toppen. Han är vida känd för sina motorarbeten på Volvomotorer, så det känns riktigt tryggt och bra att han tar på sig jobbet. :D
Viss skillnad mot Simo i Östersund, som skulle ha 4700 kr för samma jobb...

Så nu är jag uppe i 6902 kr än så länge, och det är inte över ännu.
Ska köpa 1 oljefilter till samt 4 liter olja till oxå, då det ska vara snabbt byte efter renoveringen. Ca 7-800 till det, för oljan är inte billig här i Hoting. 4 liter Mobil 1 helsyntet kostar ca 700 kr... Men, endast det bästa är gott nog åt min bil. :wink:

När jag köpt detta, så kommer jag alltså ligga på ca 7700 kr. Ska bli kul att se hur mycket till jag måste lägga ut medans jag river motorn, när jag upptäcker saker som behöver bytas.... :roll:

Men jag ser möjligheten att komma under 10 000 kr totalt i alla fall. :D
Trodde inte det skulle gå...

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av nisse
håller tummarna för att det ska hålla sig under 10.000 kr :D
av Addekarlsson
nisse skrev:håller tummarna för att det ska hålla sig under 10.000 kr :D
Det tackar jag för. :D
Kan behövas lite lycka till här. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av nisse
:D :D :D
Användarvisningsbild
av mrsniper
780 är en snygg bil....
av Addekarlsson
Gah! Grrr....!!!! *suck* :cry:

Igår äntligen skulle jag börja plocka ihop toppen igen....
Gick inte så bra det.... Jag har ju inte specialverktyget för montering av ventiltätningar, så ni kan ju tänka er resultatet..... Tryckte sönder tätningarna bara.... :roll:
Dom är ju så mycket mindre på en 16 valve jämfört med dom på en 8 valve... Hmm... Paniken flödar... Torsdag kväll, måste ha bilen igång senast söndag, för på måndag ska jag köra till och från jobbet...
Ringer Bilbolaget i Strömsund nu på morgonen, mycket deprimerad... Snackar med mäster på verkstaden...
:shock: Jag tror inte mina öron när han säger att han har 20 st ventiltätningar till 16 valve ligger i en ask!!!!!!!!! Förstå vilken lycka! :D
Så idag åker toppen till Bilbolaget, och dom trycker dit tätningarna åt mig.
Synd bara att det kommer kosta ännu mer nu.... Jag hade redan passerat 10 000 kr för detta, men nu börjar det skena...
Tätningarna kostar 26 kr st, vilket blir 416 kr för 16 st. Men det är bara betala och se glad ut om man ska ha igång bilen. :D
Så nu var det väl själva den om inte bilen ska rulla på söndag igen. :D

Mvh/ Adde

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]