- tor 23 jan 2025, 16:56
#1600195
Man mäter spridarna mellan stiften på kontakten, och tittar vilket motstånd det blir. Lågohm brukar ligga runt 2-6ohm, och högohm över 12ohm.
Sprutet är gjort för högohmiga spridare. Turbospridarna är lågohm. Därför ligger det ett motstånd på turbobilarna. Kör du med turbospridare UTAN motstånd så bränner du bränsleboxen, och då kan man få spridare som ligger öppna. Om detta är fallet så gör det ingen skillnad att byta spridare efteråt, utan man måste även fixa boxen.
Flyttade du över sprutet från turbobilen så bör ju motståndet följt med, men hinkade du bara i en turbomaskin i en 740 som hade sugis så lär spridarna bränna boxen då sugisarna kom med högohmiga spridare från fabrik. Dock så har jag haft liknande problem med spridare som satt öppna, och då gick motorn inte igång ö.h.t. utan tväröppet spjäll och dog så fort man inte låg och piskade den på varvstopp (inte optimalt med kall motor). Så jag tror inte riktigt det här är problemet, MEN det är lätt att kolla!