Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1599697
Du sätter minus på mätaren mot topplocket och plus på först det ena stiftet och sedan det andra. Det ska vara ungefär samma. Hur många ohm beror ju på temperaturen
Vid +20° ska det vara c:a 2300 - 2700 Ω. Vid högre temp mindre ohm. Vid lägre temperatur mer ohm, vid -10° c:a 9000 Ω. + - c:a 1000 Ω
av Ragnarsun0808
#1599800
Nu har jag mätt den och det är inget fel på den men jag har felsökt lite mera och har sett att spridarna aldrig stänger dom står öppna oavsett om jag har tändningen på eller av det ska dom vell inte? Har även testat bytt bränslebox och vevaxelgivare och spridar relä men ingen skillnad spridarna är alltid öppna
av Ragnarsun0808
#1600171
Ja det är jag som har satt i b230fk i den var en b230f innan, Hur vet man det?? Har satt dit vanliga gula spridare nu och det är lika när bilen går så är alla spridare öppna och det kommer bara minus när bilen går
av TioTusenKRBil
#1600195
Man mäter spridarna mellan stiften på kontakten, och tittar vilket motstånd det blir. Lågohm brukar ligga runt 2-6ohm, och högohm över 12ohm.
Sprutet är gjort för högohmiga spridare. Turbospridarna är lågohm. Därför ligger det ett motstånd på turbobilarna. Kör du med turbospridare UTAN motstånd så bränner du bränsleboxen, och då kan man få spridare som ligger öppna. Om detta är fallet så gör det ingen skillnad att byta spridare efteråt, utan man måste även fixa boxen.
Flyttade du över sprutet från turbobilen så bör ju motståndet följt med, men hinkade du bara i en turbomaskin i en 740 som hade sugis så lär spridarna bränna boxen då sugisarna kom med högohmiga spridare från fabrik. Dock så har jag haft liknande problem med spridare som satt öppna, och då gick motorn inte igång ö.h.t. utan tväröppet spjäll och dog så fort man inte låg och piskade den på varvstopp (inte optimalt med kall motor). Så jag tror inte riktigt det här är problemet, MEN det är lätt att kolla!
av Ragnarsun0808
#1600363
Halloj nu har jag bytt till gula spridarna som det var på bilen innan och även bytt styrenhet och nu går bilen klockrent tack för hjälpen 😀😀

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]