Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cokeisit
toppo skrev:
Camelen skrev: sön 22 dec 2024, 12:19
toppo skrev:ETA i förardisplayen styrs av Google Maps-appen och har ingenting med Volvos senaste FW att göra. Det kan komma tillbaka vilken dag som helst om Google Maps-utvecklarna vill ha det där.
Det är klart att det har med Volvos mjukvara att göra. Volvo bestämmer vad som skall visas i förardisplayen. Den integreringen styr Volvo över. Så förhoppningsvis har Volvos tekniker missat det vid uppgradering och kommer att rättas.
Fast det stämmer inte, ETA-infon ligger inom Maps-vyn och således inget som Volvo styr över. När informationen först kom ut så var det inte i samband med en Volvo-uppdatering utan en applikations-uppdatering från Google. Du kan läsa mer här: viewtopic.php?f=86&t=181477
Det har med uppgraderingen att göra. Den försvinner bara hos uppgraderade bilar. Sedan om det beror på att en annan version av Maps installerats till följd av uppdateringen vet jag inte.

Skickat från min XQ-EC54 via Tapatalk

av MrSpock
För mig försvann ETA redan före uppgraderingen, så jag är övertygad att det bara har med applikationen att göra och inget annat. Min gissning är att Google tog bort den för att den skymde viktiga ikoner vid vissa upplösningar på vissa bilmodeller (behöver inte vara Volvo). Det kanske bästa vore om den kom tillbaka som ett valfritt tillägg.
Användarvisningsbild
av Funk
Den försvinner bara hos uppgraderade bilar. Sedan om det beror på att en annan version av Maps installerats till följd av uppdateringen vet jag inte
Som jag fick detta förklarat i julhelgen så finns den infon bara kvar på bilar där apparna inte är uppdaterade. När sedan OTA kommer så tvångsuppdateras mapparna automatiskt med allt vad det innebär.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Swehiort
Jag kan inte längre ansluta till Carplay, och varje gång jag startar bilen så är bilens bluetooth avstängt, så mobilen ansluter inte där heller. Gjort alla de omstarter som Volvo alltid rekommenderar.
(Testat med annan sladd också. iPhone laddar men systemet verkar inte fatta att en mobil är ansluten)
Fått för mig att detta uppstod i samband med senaste FW uppgraderingen som jag fick ganska sent.

Tips?
Andra med samma problem?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Swehiort skrev:Jag kan inte längre ansluta till Carplay, och varje gång jag startar bilen så är bilens bluetooth avstängt, så mobilen ansluter inte där heller. Gjort alla de omstarter som Volvo alltid rekommenderar.
(Testat med annan sladd också. iPhone laddar men systemet verkar inte fatta att en mobil är ansluten)
Fått för mig att detta uppstod i samband med senaste FW uppgraderingen som jag fick ganska sent.

Tips?
Andra med samma problem?
fått uppfattningen att mobilen connectar efter en stund bemöts också av bluetooth av när jag sätter mig i bilen.
av Neomannen
Jag noterade att nu när det går att köra android auto så kommer ETA med i displayen. Dock, kanske av naturliga skäl så funkar inte HUD:en med android auto, utan man får en skylt även på kartan med info om vilken fil etc som du ska köra i (samma info antar ja som projeceras i hud:den)

(ändrade då jag skrev fel, appen är "android auto")
Senast redigerad av 2 Neomannen, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Swehiort
Swehiort skrev: fre 27 dec 2024, 10:01 Jag kan inte längre ansluta till Carplay, och varje gång jag startar bilen så är bilens bluetooth avstängt, så mobilen ansluter inte där heller. Gjort alla de omstarter som Volvo alltid rekommenderar.

Tips?
Andra med samma problem?
Båda problemen har nu försvunnit utan att jag gjort något.... :-)
Användarvisningsbild
av Swehiort
Neomannen skrev: mån 06 jan 2025, 10:23 Jag noterade att nu när det går att köra google auto så kommer ETA med i displayen. Dock, kanske av naturliga skäl så funkar inte HUD:en med google auto, utan man får en skylt även på kartan med info om vilken fil etc som du ska köra i (samma info antar ja som projeceras i hud:den)
Vad menar du med "nu när det går att köra google auto"?
av Neomannen
Jag menade "Android Auto" (jag skrev fel). Med den senaste mjukvaru-uppdateringen (3.3.16) kan du koppla in din mobil med sladd och om du har Android Auto installerat kan du använda den appen för googlemaps/spotify/whatsapp etc.
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]