Hej,
Efter att ha läst ett par olika trådar gällande detta verkar det vara lite rörigt med vad som är vad när det kommer till skillnaderna mellan
D4 och
B4
Har själv funderat en del på detta och efter att ha hört mig för med alltifrån kundtjänst och 4 olika volvoauktoriserade verkstäder har jag kommit fram till följande gällande batterisituationen hos mildhybriderna (
B4):
Från 2021 och framåt är diesel och bensinbilarna med "
B"-beteckning mildhybrider med två separata elkretsar med olika spänning på 12v resp. 48v till skillnad från tidigare årsmodeller (
D/T) som istället hade en 12v krets med två batterier.
12v kretsen som man har möjlighet att ladda via polerna i motorutrymmet driver all elektronik i bilen, däribland de uppkopplade tjänsterna, förvärmning av bilen mm. Batteriet sitter på vänster sida i bagageutrymmet.
48v kretsen sköter enbart start av bil, start stop funktionen samt regenererande bromsning vilket sker i form av att bilen har en liten elmotor istället för en traditionell startmotor. Denna motor laddar även 12v kretsen istället för en generator - medan man kör. Detta batteri sitter under golvet i bagageutrymmet där reservhjulet hade kunnat sitta.
Det jag har fått lära mig redan när jag köpte bilen är att elektroniken i bilen drar väldigt mycket el och kör man kortare sträckor eller turer under 15 minuter så hinner oftast inte 12v batteriet laddas fullt ut under färd. Då bilen dessutom mer eller mindre alltid är i en form av standby och man kanske då och då använder exempelvis bränslevärmare så sjunker laddningen successivt. För att motverka detta om man inte kör så långt kan man då behöva stödladda batteriet genom inkoppling på polerna under huven eller om man har installerat ladduttag fram på bilen.
48v kretsen är ett eget slutet system och är ett riktigt "hybridbatteri" som inte kan (och inte får!) laddas med en traditionell 12/24v laddare då elektronik och styrenheter för detta system är integrerat på ett annat sätt och direkt kan ta skada. Overifierat misstänker jag att det är ett "smart" litiumjonbatteri som brukar ha egna kretsar kopplade direkt på batteriet som sköter laddningen vilket motsvarar det som många moderna batteriladdare i sig är i förhållande till de vanliga "dumma" bilbatterierna.
Här är det intressanta jag fick lärt mig vid min senaste utfrågning av verkstad nr 4. När man kör så laddas 48v batteriet kontinuerligt för att möta användning av start stop mm, MEN!
i första hand endast till 80% för att förlänga livslängden på batteriet. Därefter avtar laddningen av stödbatteriet och laddas endast vidare med mycket begränsad effekt. På samma sätt som många mobiler idag också laddas till 80% för att vid senare tillfälle laddas fullt vid behov.
I och med att stödbatteriet är ett hybridbatteri drabbas man dock av det som jag misstänker att alla som engagerar sig i dessa trådar inkl mig själv att spänningen sjunker när det blir kallt ute med problemet att bilen känns lite trögstartad. (har själv upplevt att det låter som att en vanlig startmotor startar bilen när tempen kryper ner under nollan). Det är tydligen normalt beteende och beror helt enkelt på att batteriet är kallt. Där sitter vi tyvärr lite på pottan med mildhybriderna då vi inte har samma möjlighet att förvärma batteriet som många vanliga elbilar (och kanske hybrider?) har stöd för idag genom laddkabeln.
Tipset jag fick var istället att se till att motorn i sig var varmare och mer lättstartad samt att undvika korta körningar. Förlagsvis med den elektriska motorvärmaren enl teknikern.
Kör man inte heller regelbundet så laddas även detta batteriet så småningom ur med tiden som i sin tur även det kan bidra till tröga starter. Kör man dessutom kortare sträckor kan även livslängden på batteriet försämras snabbare.
Rätta mig gärna där jag har fel, hoppas annars att detta ger lite svar.
