Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
UnleashFusion skrev: mån 30 sep 2024, 20:06
V70Rob skrev: mån 30 sep 2024, 19:51
Du får gärna ta kort och visa, kan vara skönt och jämföra (min är 2010/MY11)
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, fast när du öppnar bakluckan och ser på plåten som sitter mellan infästningarna till gångjärnen och karossen, så kanske det finns en vad jag kallar för "upphöjning", en slags resning i plåten som löper från ena sidan till andra. Den hamnar i springan när luckan är stängd - kanske 0,5-1 cm nedanför. Hela syftet med den Bör ju vara att just leda bort vattnet åt sidorna istället för att det rinner åt alla håll. Så min gissning, vare sig den är korrekt eller inte, är att om ytan är helt "platt" och saknar vecket i plåten som jag pratade om, då bör man helst sätta dit en list. Men återigen, jag vet inte.
av UnleashFusion
V70Rob skrev: mån 30 sep 2024, 20:23
V70Rob skrev: mån 30 sep 2024, 19:51
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, fast när du öppnar bakluckan och ser på plåten som sitter mellan infästningarna till gångjärnen och karossen, så kanske det finns en vad jag kallar för "upphöjning", en slags resning i plåten som löper från ena sidan till andra. Den hamnar i springan när luckan är stängd - kanske 0,5-1 cm nedanför. Hela syftet med den Bör ju vara att just leda bort vattnet åt sidorna istället för att det rinner åt alla håll. Så min gissning, vare sig den är korrekt eller inte, är att om ytan är helt "platt" och saknar vecket i plåten som jag pratade om, då bör man helst sätta dit en list. Men återigen, jag vet inte.
Det är nog det som du säger, om du kollar videon från 4min20sec>
av V70Rob
UnleashFusion skrev: mån 30 sep 2024, 21:16

I så fall så satte han dit den i onödan eftersom upphöjningen syns i videon även om det är svårt att se genom allt blänkande. Det vore ju bra om någon som har satt dit en list kunde kommentera... Däremot så ska jag se över glappen vid infästningarna till gångjärnen. Även om jag inte har upplevt något problem där så kan det ju inte skada att sätta dit en silikonsträng.
av UnleashFusion
V70Rob skrev: mån 30 sep 2024, 21:59
UnleashFusion skrev: mån 30 sep 2024, 21:16

I så fall så satte han dit den i onödan eftersom upphöjningen syns i videon även om det är svårt att se genom allt blänkande. Det vore ju bra om någon som har satt dit en list kunde kommentera... Däremot så ska jag se över glappen vid infästningarna till gångjärnen. Även om jag inte har upplevt något problem där så kan det ju inte skada att sätta dit en silikonsträng.
Har satt en sådan list sedan flera år tillbaka. den där upphöjningen hjälper ej. vatten rinner ner mot gångjärnen(speciellt när man tvättar bilen och sprayar genom glappen mellan baklucka och taket.. har du satt listen som på videon så rinner vattnet ner mot sidorna men inte ner till gångjärnen. det gör skillnad.
av V70Rob
Jag har spolat med högtryck otaliga gånger och aldrig upplevt några bekymmer med att vatten skulle hamna fel så att säga. Uppenbarligen så har vecket i plåten ett syfte och det var närmast att anta att det hade just med vattendränaget att göra. Men om någon vet bättre så är jag intresserad. På tidigare modeller så kanske plåten var platt och därför satte man en list där.
Användarvisningsbild
av LeifA
Har du kollat framrutan? Öppna dörren och stick in handen för att putta/tryck ut rutan i ovankant så ser du om den lyfter sig, kolla båda sidor.
Användarvisningsbild
av apersson850
I min XC70 rann det in även när det regnade. Behövde inte tvätta med Kärcher för det. Vattnet kom ut i bakänden vid bagagerumsbelysningen.
Vinklingarna på plåten är nog där lika mycket för förstyvningens skull som något annat.

Hej! Ibland så är tomgången lite […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]