Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Jag har också bytt ventilkåpspackning på min XC90 -17. I min värld är det något som tar fem minuter att göra själv, och kostar max någon hundring. Jösses vad fel jag hade. Spridarna var inte något jag själv ville hålla på med så Volvo fick göra det.

EGR-ventil och kylare är också bytta på min. Den gick sönder under den tid min bil hade gällande emissionsgaranti, så jag slapp i alla fall betala det. Tyvärr räknar jag kallt med att få nöjet att själv få betala nästa byte om ett par år. Det får mig inte att sälja bilen, eftersom alla andra alternativ till den kommer att vara dyrare. XC90n fungerar numera mer som andrabil. De flesta mil körs med en rätt ny elbil.
av rickardw
Hej igen - tack för alla värdefulla svar.

Idag var jag inne hos min lokala verkstad (liten variant i ett industriområde som fått väldigt bra omdöme av folk som bor i närheten). Dom kopplade in diagnostik och testade EGR-ventil/spjäll och flöde (och några andra värden som jag inte kommer ihåg). De testade stillastående samt körde en sväng med mycket snabba accelerationer/inbromsningar för att se hur flödet svängde. Han menade att allt såg bra ut - inga varningar under körning samt att flödet och de andra värdena reagerade precis som han tyckte att de ska göra. Hans rekommendation var att inte åtgärda detta då han inte kunde hitta några riktiga bevis för att det inte funkar. Tycker ni det låter rimligt att fortsätta köra på ett tag utifrån detta?
Användarvisningsbild
av Cotag
Både läckande ventilkåpa och igensatt EGR-system är typfel på tidiga D4 VEA.

När jag är under min bil för oljebyte så hänger det alltid en droppe olja på turboslangen som sen går under motorn. Antar att det kommer uppifrån ventilkåpan men så länge det inte syns på hasplåten så blir det ingen åtgärd för min del.

Felkoder från EGR-systemet har jag också fått under de 6 år/12k mil jag haft bilen. Efter rengöring av TMAP-sensor (sök på forumet) och motion av EGR-ventilen har det hitintills gått att släcka koderna.

Killen på lokala verkstan verkade ju vara vettig som tittade på värdena "live".

Lyste motorlampan när du lämnade bilen på service?
Nollade servicekillen på Bilia felkoderna?
Fanns det nya felkoder när du var på lokala verkstan?

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]