Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ooink
Lite statusuppdatering efter att jag bytte övre motorfäste, främre motorkudde och momentstaget. Missljudet förekommer fortfarande så man kanske ska ta sig en titt på remskivan. Vågar man sig på att ta av remskivan utan att behöva låsa motorn? Vad tycker ni att jag ska göra?
Användarvisningsbild
av drlecter
Kolla på remskivan när motorn går på tomgång. Det borde synas ifall den skulle "vobbla" eller vara skev.
Remskivan kan du för övrigt ta bort utan att det påverkar kamremmen. Remskivan sitter fast i kamremsdrevet med de 4 st bultar som syns tydligt. Så de 4 bultarna måste bort. Och så måste stora centrumbulten tas bort. Då får du bort remskivan, utan att kamremmen påverkas.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

Hej .

Ingen expert men har svårt att tänkar mig en dåligt remskiva kan orsakar det du beskriver.
Oavsett att på en av dina bilder där man ser remskiva ser den nu verkligen inte bra ut.
Det vad drlecter skriver med " vobblar" är rätt. Har haft det på en annan bilmärke. Den nästan flög isär. Trots det fanns inga oljud i bilen.

Bytte remskiva på en A-klass , det fanns bara gummit kvar :-D

Så är nog värde att kolla.

Låter för mig mer att avgassystem ligger an på en chassi del eller ngn fäste till avgasrör mot chassi nåt sånt. Det kan orsakar såna ljud.

Mvh LS
av Ooink
Uppdatering: har nu bytt remskivan men vibrationsljuden är fortfarande där , lika högt som innan. Jag kröp under bilen för att se om det var något område som var nära avgasrör/subframe och det enda jag kunde se då var växellådan men den har nog ingen flyttat på vad jag vet..tror ni man kan se något om en person är under bilen och tittar medans en annan person sitter i förarsätet och varvar upp till 12-1300 varv?

Borde inte eventuell plastmutter sitta på […]

Länkarmsbussningsverktyg

Verktyg för borttagning och installation av l[…]

D4 VEA dricker olja

Det här hålet känns väldigt k[…]