Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
#1568788
Ta bort kontakten från gaspedalen, fortfarande ingen 5 Volt?

Tändningsnyckel i läge 0 (ta bort den)
Ohm-mäta mellan Gaspedalens "5 Volt" på den Grå-Röda kabeln, pinne 1 , och karossjord.
Ta bort kontakterna på ECM och mät Ohm på ny.
5V-kabeln kommer från ECM, kontakt B, pinne 15, Grå-Röd
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Emil898
#1568821
jiha1968 skrev: sön 28 jan 2024, 04:50 Ta bort kontakten från gaspedalen, fortfarande ingen 5 Volt?

Tändningsnyckel i läge 0 (ta bort den)
Ohm-mäta mellan Gaspedalens "5 Volt" på den Grå-Röda kabeln, pinne 1 , och karossjord.
Ta bort kontakterna på ECM och mät Ohm på ny.
5V-kabeln kommer från ECM, kontakt B, pinne 15, Grå-Rød
Mätte ohmen på 5volten i gaspedals kontakten 1-1,3 ohm mätt på gaspedal kontakt, med ecm kontakter i och 0,7-0,8 ohm mätt på gaspedalen med ecm kontakter ur, allt detta med själva gaspedalen urkopplad.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1568827
OK, dina mätningar berättar att det är kortslutning till jord i kabelhärvan mellan ECM och Gaspedalen.

Ser ut till att du har två sätt att lösa problemen:

A:
Leta efter kortslutningen i kabelhärvan på ställen där den påverkas av varme, vatten, vibration, eller gnagare.
Jag anbefaller att nytta en liten provlampa kopplat mellan batteri-plus och den Grå-Röda kabeln pinne 15 på ECM. (Tändning av, kontakterna lossat från ECM och gaspedalen, skala av lite isolation på den Grå-Röda kabeln till att koppla in provlampan på om du inte har "back-probe" pinnar /nål)
Provlampan lyser tills du hittar kortslutningen...

B:
Kapa kabeln (5V-kabeln från ECM, kontakt B, pinne 15, Grå-Röd ) 5-10 cm från kontakten på ECM, skarva in ny kabel, dra in den till gaspedalen och skarva den på kontakten till gaspedalen (Grå-Röd, pinne 1)
När du kapar kabeln vid ECM, Ohm-mäta om kortslutningen fortfarande ligger i kabeln in till gaspedalen och inte i den korta kabeln till ECM-kontakten...
av Emil898
#1568832
jiha1968 skrev: sön 28 jan 2024, 14:42 OK, dina mätningar berättar att det är kortslutning till jord i kabelhärvan mellan ECM och Gaspedalen.

Ser ut till att du har två sätt att lösa problemen:

A:
Leta efter kortslutningen i kabelhärvan på ställen där den påverkas av varme, vatten, vibration, eller gnagare.
Jag anbefaller att nytta en liten provlampa kopplat mellan batteri-plus och den Grå-Röda kabeln pinne 15 på ECM. (Tändning av, kontakterna lossat från ECM och gaspedalen, skala av lite isolation på den Grå-Röda kabeln till att koppla in provlampan på om du inte har "back-probe" pinnar /nål)
Provlampan lyser tills du hittar kortslutningen...

B:
Kapa kabeln (5V-kabeln från ECM, kontakt B, pinne 15, Grå-Röd ) 5-10 cm från kontakten på ECM, skarva in ny kabel, dra in den till gaspedalen och skarva den på kontakten till gaspedalen (Grå-Röd, pinne 1)
När du kapar kabeln vid ECM, Ohm-mäta om kortslutningen fortfarande ligger i kabeln in till gaspedalen och inte i den korta kabeln till ECM-kontakten...
Har kollat båda kontakterna på ecm nu och ingen verkar vara grå röd, det är tre kablage 2 sträcker sig till motorutrymmet och sedan kommer det en mindre kabelhärva tillbaka från motorrummet ner in i kupén som sedan delar på sig i 2 och en av de 2 delarna sträcker sig till gaspedalen. är det någon kontakt jag kan ha missat på sida. av ecm?
IMG_3813.jpeg
IMG_3813.jpeg (334.43 KiB) Visad 351 gånger
IMG_3812.jpeg
IMG_3812.jpeg (597.15 KiB) Visad 351 gånger
IMG_3811.jpeg
IMG_3811.jpeg (2.42 MiB) Visad 351 gånger
av Emil898
#1568837
jiha1968 skrev: sön 28 jan 2024, 14:42 OK, dina mätningar berättar att det är kortslutning till jord i kabelhärvan mellan ECM och Gaspedalen.

Ser ut till att du har två sätt att lösa problemen:

A:
Leta efter kortslutningen i kabelhärvan på ställen där den påverkas av varme, vatten, vibration, eller gnagare.
Jag anbefaller att nytta en liten provlampa kopplat mellan batteri-plus och den Grå-Röda kabeln pinne 15 på ECM. (Tändning av, kontakterna lossat från ECM och gaspedalen, skala av lite isolation på den Grå-Röda kabeln till att koppla in provlampan på om du inte har "back-probe" pinnar /nål)
Provlampan lyser tills du hittar kortslutningen...

B:
Kapa kabeln (5V-kabeln från ECM, kontakt B, pinne 15, Grå-Röd ) 5-10 cm från kontakten på ECM, skarva in ny kabel, dra in den till gaspedalen och skarva den på kontakten till gaspedalen (Grå-Röd, pinne 1)
När du kapar kabeln vid ECM, Ohm-mäta om kortslutningen fortfarande ligger i kabeln in till gaspedalen och inte i den korta kabeln till ECM-kontakten...
Jag har nog mätt på fel dator, nu mätte jag på den på luftburken vilket bör va rätt dator, pep varje kabel till gaspedalen och alla verkar vara hela, detta borde betyda att det bara är och ta datorn till volvo?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1568851
Modulen under instrumentbrädan/torkardiket ar CEM (Central Electronic Module) .
Det ser ut till att det är lite korrosion i den ena kontakten på dina bilder (uppe på CEM), rengör lite där innan du kopplar ihop.


När dom två kontaktstycken är lossat från ECM (motorstyrningen, på luftburken) , och du mäter Ohm mellan jord och den Grå-Röda kabeln (pinne 1) på kontaktstycket till gaspedalen inne i kupén, ligger den kabeln fortfarande till jord då? (0-10 ohm)
av Emil898
#1568871
jiha1968 skrev: sön 28 jan 2024, 17:55 Modulen under instrumentbrädan/torkardiket ar CEM (Central Electronic Module) .
Det ser ut till att det är lite korrosion i den ena kontakten på dina bilder (uppe på CEM), rengör lite där innan du kopplar ihop.


När dom två kontaktstycken är lossat från ECM (motorstyrningen, på luftburken) , och du mäter Ohm mellan jord och den Grå-Röda kabeln (pinne 1) på kontaktstycket till gaspedalen inne i kupén, ligger den kabeln fortfarande till jord då? (0-10 ohm)
Japp den ligger på 0 då
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1568874
OK, då börjar vi på ny med:

Din mätning berättar att det är kortslutning till jord i kabelhärvan mellan ECM och Gaspedalen.

Ser ut till att du har två sätt att lösa problemen:

A:
Leta efter kortslutningen i kabelhärvan på ställen där den påverkas av varme, vatten, vibration, eller gnagare.
Jag anbefaller att nytta en liten provlampa kopplat mellan batteri-plus och den Grå-Röda kabeln pinne 15 på ECM. (Tändning av, kontakterna lossat från ECM och gaspedalen, skala av lite isolation på den Grå-Röda kabeln till att koppla in provlampan på om du inte har "back-probe" pinnar /nål)
Provlampan lyser tills du hittar kortslutningen...

B:
Kapa kabeln (5V-kabeln från ECM, kontakt B, pinne 15, Grå-Röd ) 5-10 cm från kontakten på ECM, skarva in ny kabel, dra in den till gaspedalen och skarva den på kontakten till gaspedalen (Grå-Röd, pinne 1)
När du kapar kabeln vid ECM, Ohm-mäta om kortslutningen fortfarande ligger i kabeln in till gaspedalen och inte i den korta kabeln till ECM-kontakten...
av Emil898
#1568877
jiha1968 skrev: sön 28 jan 2024, 21:06 OK, då börjar vi på ny med:

Din mätning berättar att det är kortslutning till jord i kabelhärvan mellan ECM och Gaspedalen.

Ser ut till att du har två sätt att lösa problemen:

A:
Leta efter kortslutningen i kabelhärvan på ställen där den påverkas av varme, vatten, vibration, eller gnagare.
Jag anbefaller att nytta en liten provlampa kopplat mellan batteri-plus och den Grå-Röda kabeln pinne 15 på ECM. (Tändning av, kontakterna lossat från ECM och gaspedalen, skala av lite isolation på den Grå-Röda kabeln till att koppla in provlampan på om du inte har "back-probe" pinnar /nål)
Provlampan lyser tills du hittar kortslutningen...

B:
Kapa kabeln (5V-kabeln från ECM, kontakt B, pinne 15, Grå-Röd ) 5-10 cm från kontakten på ECM, skarva in ny kabel, dra in den till gaspedalen och skarva den på kontakten till gaspedalen (Grå-Röd, pinne 1)
När du kapar kabeln vid ECM, Ohm-mäta om kortslutningen fortfarande ligger i kabeln in till gaspedalen och inte i den korta kabeln till ECM-kontakten...
Japp får kika vidare på det imorgon efter jobbet, får passa på o tacka för hjälpen.

Japp, men tack ändå!

Ok, jag bytte filter för ett 1/2 år sed[…]

Kan inte en servicebil komma förbi med en b[…]

S40 2004

Hej, för att få ur startnycklen må[…]