Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Det varierar nog kraftigt vad dessa ÅF gör ochså, jag har då aldrig fått en anpassad service och har pendlat mellan 1400-1700mil/år olja filter, kupefilter, mjukvara varje service + multirem på 9000mil

men visst, vill man köpa en bil för 400k och snåla på 300kr i månaden, så vassego.
Användarvisningsbild
av Funk
Lobocut skrev:
Det är inga remmar som ska bytas under den servicetiden på hans bil, det är bara vanliga oljeservice, med ett eller två byten av bränslefilter. Beroende vilken motor han har, så är kamrem 10 år/15 000 mil eller 10år/24 000 mil. Han kommer inte komma upp i någon av detta på dessa 3 service.
Jag har för mig att basservicen för min S60 (bensin) , kostade runt 3000:- för flera år sedan. Så för två fulla servicar och en anpassad samt som du säger ett par bränslefilterbyten verkar rimligt om än ej billigt. Med rem menar jag aggregatrem/multirem, vet du när den skall göras ? Det är ju märkligt att sånt skall vara så svårt att hitta online..

/Thomas
av Lobocut
Funk skrev: tis 18 jul 2023, 08:48
Lobocut skrev:
Det är inga remmar som ska bytas under den servicetiden på hans bil, det är bara vanliga oljeservice, med ett eller två byten av bränslefilter. Beroende vilken motor han har, så är kamrem 10 år/15 000 mil eller 10år/24 000 mil. Han kommer inte komma upp i någon av detta på dessa 3 service.
Jag har för mig att basservicen för min S60 (bensin) , kostade runt 3000:- för flera år sedan. Så för två fulla servicar och en anpassad samt som du säger ett par bränslefilterbyten verkar rimligt om än ej billigt. Med rem menar jag aggregatrem/multirem, vet du när den skall göras ? Det är ju märkligt att sånt skall vara så svårt att hitta online..

/Thomas
Aggregatrem/multirem byts i samband med kamremsbyte.
av Lobocut
SundanceKid skrev: tis 18 jul 2023, 10:15 Vi har haft nya volvo från 600k upp till 1,1m och har alltid haft serviceavtal och aldrig fått nån anpassad service trots att vi vissa år bara kör 500 mil med bilarna.
Handlar ju även om att du som kund måste vara vaken... Kan vara så att dom bara har gjort enligt serviceavtalet, full service varje gång, oavsett hur långt bilen har gått. Sedan kan det även vara så att dom bara har gjort en anpassad service, men du har ingen aning om vad skillnaden är. För detta så måste man läsa serviceprotokollet, och titta var dom har satt stämpeln i serviceboken.

Vid min sista service hade min bil gått strax under 1500 mil. Då ville serviceteknikerna göra en anpassad service. Jag påpeka dock att jag hade serviceavtal på 2000 mil per år, och ville därmed ha en full service.
av Zed82
Vår V90 CC har rullat 500 mil sedan senaste servicen. Då görs en anpassad service för cirka 2500 kr. Men PST är en god vän och antagligen är det därför han föreslog det istället för att fula med en full service. Bilen fick full service förra året.
Användarvisningsbild
av Funk
Lite konstigt det här, Volvo Car Reatail verkar ha fått fnatt på prissättningen . Frugan fick erbjudande att förlänga serviceavtalet 399kr/mån på alla avtalslängder. upp till 36 månader.
Det skulle i hennes fall innebära två anpassade servicar och en full för 14300:- , för en V40 bensinare som vid avtalets slutt gått runt 5500 mil, denhar gått strax under tre och är nyservad. ... :sick:

/Thomas
Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]

Damasker såg hela ut. Testade att plocka ur[…]