Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det borde komma en liten symbol i närheten eller vid batterimätaren på en Sensus-bil som din såsom det gör på en lite nyare Volvo laddhybrid med Google (som min), när energifördelning med hjälp av karta är aktiv. Står det i handboken till din bil (var noga kolla i early eller late om det finns för din årsmodell) att den skall ha smart energifördelning med hjälp av karta (kan ev. kallas nåt annat i lite äldre Volvo laddhybrider)? Skall den ha det så är det ju något som inte lirar, kanske med kartuppdatering eller mjukvara. Lite svårt tro det är hårdvarurelaterat men man vet aldrig.
Jag skulle kolla med Volvo Cars support om de kan säga bestämt om din bil/årsmodell verkligen har funktionen. Är ju inte säkert din bil har funktionen. De om några borde veta eller kunna ta reda på om just din bil har begåvats med funktionen. Börja kolla i handboken MY20 (både early och late om det finns båda). Finns funktionen i bägge handbökerna (om både early och late finns) skall din bil ha funktionen förstås. Finns den i ena men inte i andra handboken för din årsmodell (om early och late finns) måste du lista ut om du har early eller late. Finns vissa brytdatum för detta. På min Volvo (V90 T6 Recharge MY22 early) kan jag se på Transportstyrelsens websida när jag knappar in min bils reg.nr. När min bil är tillverkad.
Finns det bara en enda MY20 (ej early och late) och det står i handboken till din bil att din bil skall ha funktionen är ju saken biff. Då är det nåt vajsing med din bil (mjuk- eller hårdvara). Om det är hårdvarufel kanske Volvo VIDA kan hitta felet/orsaken. Är det mjukvarurelaterat skall ju förstås Volvo rätta till det.
I min bil funkar snart energifördelning med (Google)karta kanon. Men det var en tid det inte funka p.g.a. en bugg i mjukvaran med det rätta Volvo till.
Vill ju inte kapa den här tråden ;-) men blev glad när ngn med en likadan som jag har svarade om ngt jag frågat efter i flera andra trådar eftersom ingen verkar veta riktigt, inte ens på Volvoverkstäderna... :-)

Min är tillverkad 2020-03 så jag antar att det är early men funktionen finns ju med i manualen så. Testade igår igen från Stockholm till adress söder om Södertälje. Var nere på noll batteri när det var 16 km kvar..Tror inte heller några symboler dyker upp i Sensusbilarna, bara Google.

Min var inne på återkallning för några veckor sedan, där man fick all programvara på nytt till bilen. Gjorde dock ingen skillnad.

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]