Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Testa att sätta an och släppa p-bromsen 2-3 gånger så kan felmeddelandet släckas. Har man backat motorn i botten och inte kört ut den igen kommer felmeddelande.
I (dåvarande) okunskap backade jag motorn och lät den sedan köra fram själv till ett använt belägg. Det tog tre bromsningar innan den hunnit hela vägen ut. Då skapade jag en felkod, men inget visades i displayen.
Om motorn inte känner motstånd efter en viss tids körning lagras en felkod. Men det skulle mer till för att det skulle visas meddelande i displayen. Eller så tog den bort det igen när det fungerade efter tre försök.
Om motorn går att köra manuellt, med ett batteri, men inget hörs när du försöker sätta an bromsen, då är det styrenheten som inte kan driva motorn.
Om motorn surrar men det ändå inte blir någon bromsning, då är det nog inga splines kvar på motorns axeltapp längre.
av Arzt
Tack för svar!
Jag köpte en ny EPB styrenhet på bildelsbasen (exakt samma märkning), och har kopplat in den. Startar bilen, inget felmeddelande kommer upp initialt (kör en liten bit, backar och upptäcker att backsensorn funkar igen), försöker därefter lägga på handbromsen, dock utan resultat, och nu kommer felmeddelandet upp igen. Har läst en massa trådar här på forumet utöver min egen tråd, har fått uppfattningen att bromsmotorerna borde gå tillbaka till normalläge av sig själva, körde därför inte ut dem manuellt med 12V ström.

Är det möjligt att systemet funkar igen om jag kör ut handbromsen till normalläge igen med 12v ström?
av Arzt
Ser att jag missat läsa de två senaste svaren innan jag skrev mitt senaste inlägg, sorry. Nästa steg alltså att försöka köra tillbaka bromsarna manuellt till normalläge. Hoppas det funkar nu!
av Arzt
*LÖST*
Hissade bilen igen, lade på handbromsen manuellt med 12 V på båda sidor, sedan funkar allt som vanligt igen.
Tack till alla er som hjälpt till med er kunskap, mycket tacksam!
Nästa elbil från Volvo?

Man kan säkert vänja sig vid detta (elle[…]

Vinterdäck

Behöver 4 st vinterhjul till s60. bultmö[…]

Nya ventiltätningar till 1,8 flexi 150 sp&aum[…]

Fixat går utan problem nu. Felet var spricka[…]