NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HCP skrev: tis 18 apr 2023, 10:40 Det som inträffar först.
Bränslefiltret är enklaste så kör det, stift, luftfilter, kupéfilter och olja+filter så har du bra grund och vet vad som är gjort.
Bromsvätska kan jag tycka är lite överdrivet att byta varje år, men det är ju rekommenderat att göra så man får välja själv.

Kolla så remmen är bytt, eftersom det är en 05 bör den ha bytts 2015 senast.
är din bil också en bensinare eller är din diesel?
går det bra att köpa alla delar du nämnde (förutom kamrem då) på biltema eller ska man köra något annat?
Användarvisningsbild
av HCP
kraftpaketet123 skrev: fre 21 apr 2023, 11:25
Bränslefiltret är enklaste så kör det, stift, luftfilter, kupéfilter och olja+filter så har du bra grund och vet vad som är gjort.
Bromsvätska kan jag tycka är lite överdrivet att byta varje år, men det är ju rekommenderat att göra så man får välja själv.

går det bra att köpa alla delar du nämnde (förutom kamrem då) på biltema eller ska man köra något annat?
Min är också en 2.4i -05
Olja kan du köpa på biltema ,de finns lika många åsikter om det som det finns oljor. Själv kör jag Castrol mest för att jag har bra deal på det.
Filter o sådant finns också där, men har du inte brådis kan du få lite bättre kvalité genom t.ex. Trodo.se utan att priset drar iväg speciellt mycket.
Har inte testat Biltemas filter men några katastrofala fel på dem är det nog inte.
Stift körde jag ett år från biltema och märkte inget konstigt, trots att jag har lätt allergi mot Biltema generellt :-D
HCP skrev: mån 17 apr 2023, 23:14
kraftpaketet123 skrev: mån 17 apr 2023, 21:13
HCP skrev: sön 16 apr 2023, 10:25 Hade detta sparat på datorn.
Har likadan farkost som du har.

Kamrem 18 000 mil / 10 år
Luftfilter 6 000 mil / 3 år
Bränslefilter 6 000 mil / 3 år
Tändstift 6 000 mil / 3 år
Bromsvätska 1 år
Oljebyte & oljefilter 2 000 mil / 1 år
Kupéfilter 2 000 mil / 1 år
Då skulle jag vilja passa på att fråga om ett annat problem.
När jag tankar så klickar bensinpumpen som om tanken vore full fast den egentligen inte är det.
Det är att bensinen inte hinner gå ner i tanken.
Så jag får tanka långsamt.

Har du så på din kärra också?
Japp, främst på Shell. Får vrida handtaget så de pekar nästan vågrätt då slutar den klicka :-D
Hallå!
Samma här V50 2,4 -04 håller upp pipen och kör inte fult på handtaget, känns som påfyllning röret är för tajt.
HCP skrev: fre 21 apr 2023, 13:56
kraftpaketet123 skrev: fre 21 apr 2023, 11:25

Min är också en 2.4i -05
Olja kan du köpa på biltema ,de finns lika många åsikter om det som det finns oljor. Själv kör jag Castrol mest för att jag har bra deal på det.
Filter o sådant finns också där, men har du inte brådis kan du få lite bättre kvalité genom t.ex. Trodo.se utan att priset drar iväg speciellt mycket.
Har inte testat Biltemas filter men några katastrofala fel på dem är det nog inte.
Stift körde jag ett år från biltema och märkte inget konstigt, trots att jag har lätt allergi mot Biltema generellt :-D
Schysst, tack för hjälpen!
smidigt att trodo rekommenderade bästa produkten för bilen. tändstiften var nästan löjligt billiga, t.om. billigare än biltemas (44kr/st)
det fick mig att ifrågasätta kvaliten lite, men dem var som sagt det "bästa valet" för bilen.

Vad tycker du om att byta övriga vätskor, ex. kylarvätskan, servostyrning och växellådsoljan.
Det är ju inget som är inkluderat i service intervallen men jag har läst att alla oljor slits med tiden och det kan vara bra att byta dem efter en ca 10år.
Kylarvätskan rekommenderade flera att byta varannat år pga rostskyddsmedlet.

Bromsvätska 1 år
hej!
har köpt allt och läst om hur man utför alla arbetsmoment, förutom bränslefiltret.
kan inte hitta några vettiga trådar/videos om bränslefiltret. vissa säger t.om. att det är inbyggt i tanken och inte ska bytas ut. (trots att det står med i service schemat)

du hade ju samma kärra som mig så du kanske kan hjälpa mig :-)
Användarvisningsbild
av HCP
kraftpaketet123 skrev: tor 11 maj 2023, 23:23

Bromsvätska 1 år
hej!
har köpt allt och läst om hur man utför alla arbetsmoment, förutom bränslefiltret.
kan inte hitta några vettiga trådar/videos om bränslefiltret. vissa säger t.om. att det är inbyggt i tanken och inte ska bytas ut. (trots att det står med i service schemat)

du hade ju samma kärra som mig så du kanske kan hjälpa mig :-)
Helt ärligt så ligger mitt bränslefilter kvar i bagaget efter jag köpte det, av samma anledning du fann. Vissa säger det är i tanken, andra säger det är framför bakaxeln på passagerarsidan. Minns bara att jag köpte filtret och antog det kunde bytas - då man kunde köpa det.
Men det verkar variera mellan motormodell och land om de har filter eller inte utanför tanken.
Sen har jag bara glömt bort det och inte tittat efter :-D

Hålls isåfall i av en bygel med bult och två klick-kontakter som ansluts på filtret, om det sitter ett där.
Ska kika på min imorrn och se om jag har något. På V70 sitter de på samma plats och är superenkelt att byta, på V50 verkar det variera :-D
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??