Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dnordenberg
Jag skulle gissa att spjället måste nollställas för att kopplas ihop med bilen "giftas" som föregående skrev. Är mjukvaran i spjäll och ECM för olika räcker inte det och dessa måste uppdateras för att bli kompatibla och det görs med vida på en verkstad då de måste koppla upp bilen till Volvo med vida och de laddar ner mjukvaran som först måste köpas i vida.
av binkie
borstarmicke skrev: sön 05 mar 2023, 19:51 Trodde man alltid var tvungen att "gifta" in ett bytt spjällhus med Vida?
Är det ett Magneti Merelli spjäll 99-02 så är det mjukvara. På 03or valde Volvo Bosch istället och där ska det bara kalibreras. Kanske det finns sena 02or med Bosch spjäll?
av dnordenberg
Jag bytte från Merelli till Merelli med en gul eller vit prick på min 02a, kommer inte riktigt ihåg färgen på pricken riktigt men det skulle va en uppgraderad modell då tidiga Merelli är erkänt dåliga. Jag var tvungen att köra i ny mjukvara, bilen tände inte överhuvudtaget när jag vred på nyckeln så spjället rörde sig förmodligen inte ens. Var lite orolig att spjället va trasigt men hade hört att det funka när det demonterades. Så jag chansa och la 1500 spänn på ny mjukvara och vips gick bilen som en klocka.
av ovca
Är det en 02:a så är det Marelli. Jag bytte på min som är S60 2003 i höstas. Och ja, det måste göras med Vida. 1000kr på Volvo.
av volvoscania
alfswe skrev:Har en V70 - 02 som går väldigt dåligt trycker man på gasen så varvar den max ca2500-2800 och tomgången pendlar mellan 1000-1500 och bilens diagnostik varnar med Nedsatt motor prestandard.
Har plockat ut felkoderna med en Autel MaxiCheck fick dessa.

du har en 02a och den har bosch spjällhus ? tillverkad 2002 ?

91AC ECM-91 AC Throttle valve Actuator current too high.

9918 ECM-9918 Throttle valve Faulty signal

Har byt till en ny luftmassemätare.
Har även bytt spjällhuset .(Bosch det är samma nr på den, som på den som satt på bilen )

Men bilen går likadant ändå har försökt radera felkoderna går ej.
Har kollat allt kablage men allt ser bra ut.
Har även letat efter den skull dra tjuvluft någonstans med start gas inget utslag på det.
Vad mer kan man göra för att hitta felet?
Avgassystem till volvo 940

Behåll 3"DP och katten, skarva sedan […]

Luktar avgaser i kupen

Som rubriken lyder så lukar det i kupen, fra[…]

Hej! Undrar om 740 16v -88 har en fungerande lamb[…]

Borde inte eventuell plastmutter sitta på […]