Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
s6025t skrev:Tillskottsvärmaren ska vara på automatiskt om det ska bli bäst klimat i bilen.
Hur är det med A/C är den på hela tiden den startar ju automatiskt ihop med defrostern o avfuktar luften o stängs av när man slår av defroster?
Likaså om luftåtercirkulation är aktiverat då är det risk för imma kör man defroster upphör den funktionen men återgår när man stänger av defrostern o imman kommer väl tillbaka
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... irkulation
Skulle PRECIS! Skriva något liknande, det är viktigt att inte stänga av ACn nu på vintern så man får avfuktat luften i bilen :D
Användarvisningsbild
av Derank
Sant, men vem och varför skulle man stänga av ACn? sen kan ju såklart TS ha råkat stänga av den av misstag.
Användarvisningsbild
av Vojje
man ska inte behöva använda AC funktionen för att slippa problem med imma på rutorna...
jag har AC avstängd och inte heller utblåsen vinklade på något särskilt vis, men har ändå inget problem...
Gäller dock en helt annan Volvo...
Användarvisningsbild
av Derank
Öhhh, ACn är till för att avfukta luften, det är allmänt känt att rutorna kan imma igen vid avstängd AC och varför skulle man som sagt slå av ACn??? Det är ungefär lika dumt som att slå av Autoläget på dieselvärmaren och klaga på att det är kallt i bilen vid minus 20.........

Funktionerna finns där av en anledning
Användarvisningsbild
av Erik Å
Derank skrev: lör 17 dec 2022, 17:55 ...det är allmänt känt att rutorna kan imma igen vid avstängd AC..
Vad har ni för konstiga bilar? Rutorna immar inte igen om man inte sitter i bilen en längre stund med avstängd fläkt alternativt har vatten på mattorna :-/
Igentäppt kupefilter eller fastnad recirkulation är också bra skäl :-D
Användarvisningsbild
av Koldstart
Kontrollera pollenfiltret i kupén. Är det blött?
Det är ett känt fel på många bilar (också Volvo) att igensatta avloppskanaler gör att vatten kommer in i kupéfläkten och pollenfiltret.
Kanske värt att kolla upp?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kan tycka att en MY23 inte redan borde ha problem med igensatta kupéfilter etc.
Hur som helst, nedanstående är från boken vilket jag tycker förstärker att man inte bör köra med AC avstängd...
.
V60 MY23.jpg
V60 MY23.jpg (123.17 KiB) Visad 266 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det minusgrader ute finns det inte mycket fukt i uteluften som man skulle kunna torka med ac:n.. sen undrar jag om man ens vill köra ner evaporatorn till minusgrader eftersom det börjar byggas på frost på den då.
Jag skulle tippa att det måste vara några plusgrader ute för att ac-torkfunktionen ens ska starta
Användarvisningsbild
av Erik Å
Och vad vill du säga med det, att jag inte borde ifrågasätta Volvos marknadsföring med tramsiga fysiklektioner😁
Värmer bara upp lite, till veckan ska jag försöka överbevisa ingenjörerna i Torslanda att de faktiskt har fel! :-D Men det är ett helt annat ärende, har inget med ac att göra..

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]