Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej, 99+ har annat fäste, och således annan generator, jämnfört mot dom tidigare årsmodellerna. Möjligt att regulatorerna/kolen är domsamma dock, det har jag ingen koll på.

Och nej lennarte, den övre är INTE för att justera någon remspänning med. Må se så ut, men så är det inte. Alla vitblockare har dedikerad, automatisk, remspännare.
av abel1
Har nu bytt laddningsregulator på generatorn. Kolen var bra nedslitna på den gamla jämfört med den nya. Men problemet kvarstår bilen vill inte ladda...batteri lampan blinkade till några gånger men lyser nu fast igen. Man hör ju motorn ändrar varv när generatorn slår till men sen sjunker varvtalet igen.
Vad kan de va för fel?
Märkte att plus kabel nära batteriet blir varm.... är de normalt?
Användarvisningsbild
av Erik Å
abel1 skrev:Har nu bytt laddningsregulator på generatorn. Kolen var bra nedslitna på den gamla jämfört med den nya.
..Märkte att plus kabel nära batteriet blir varm.... är de normalt?
Kanske kortslutning i en av likriktardioderna så att generatorn trycker in all växelström den orkar in i batteriet och kabeln värms upp.. Gissar bara.
Och generatorn ska inte "slå till", sånt hörde hemma på likströmsgeneratorernas tid.. Märkligt :-/
Har du kollat jordflätorna mellan motorblock och torpedvägg, likaså minuskabeln på batteriet?
av abel1
Nej har inte kollat jordflätor eller kabel. Får göra det i kväll. Men om jag startar bilen o kopplar bort batteriet ska motorn gå direkt på generatorn väll?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Koppla aldrig bort batteriet när motorn går, då kan man få en överspäningspuls uppemot 100V ut på 12V-systemet (ISO 7637-2 pulse 5a & 5b)
Det är en av de jobbigaste testpulserna vi utsätter bilelektronik för, det är inte alltid prylarna överlever :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Kopplar du bort batteriet med motorn igång kan du definitivt döda generatorn.
Med likströmsgeneratorn kunde du göra det men absolut inte växelströmsgenerator
Koppla bort batteriet med motorn avstängd. Det gäller vid allt elektriskt arbete på en modern bil (sedan -70-talet), även vid svetsning med elektrisk svets.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag brukar ibland skämta och säga att teoretiskt kan man koppla ur batteriet med motorn igång och bilen går lika bra för det, just för att poängtera att det är generatorn som driver bilen med motorn igång...

... Men i praktiken är det väldigt dumt att göra så ;-)
av abel1
Aj då tur jag inte hann o testa det då....visste jag inte. Får kolla jordkablar då. Ska köpa en beg generator o byta ifall de är nått fel på själva generatorn

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]