Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min my17 har jag testat massor av funktioner men på 2018 har jag bara läst ut och raderat koder. Att sätta P-bromsen i serviceläge kan jag inte svara på, testade inte detta.
XC60 -17 är gamla plattformen. Där fungerar så vitt jag vet det mesta med iCarsoft.

På nya SPA-plattformen, dvs XC90 -16, XC60 -18 etc och framåt är det inte mycket som fungerar förutom att läsa felkoder. Jag uppdaterade just min CR Pro. Det fanns ingen ny mjukvara till Volvo, och den gamla kunde inte backa bromsar eller något annat mer avancerat.

Lösningen för mig var att använda ett 9-voltsbatteri till bromsarna. Lite surt med tanke på att det var huvudorsaken att CR Pro inhandlades.
Tack för alla svar! Kul med engagerade människor! :-)
Vill bara berätta eftersom frågan kom upp, den Icarsoft Pro jag använder funkar utmärkt att köra elbromsarna bak med. Har inte behövt använda separat el för detta. Min bil är en 2015 Late så nyare än det kan jag inte uttala mig om. Kan tipsa om att köra elmotorn tillbaka till ansatt bara med "handbromsknappen" gör att man inte sätter någon kod som behöver raderas. Tydligen sätts en kod bara ifall motorn till handbromsen går mer än en mjukvaruangiven tid (typ 1 sekund...) innan den blivit ansatt med tändningen på.
Tycker ändå att Icarsoft Pro är värd att gilla, dels så kostar den inte som många andra jämförbara apparater och att den kan logga i realtid har varit till nytta för mig iallafall. Hittade en kärvande EGR-ventil på min bil med denna funktion. Igensatt MAP är en ytterligare lätt identifierbar sak som den visar. Den har fått komma till nytta på några av släktens bilar också och att den funkar på många olika märken var ett anskaffningskrav. Det enda jag saknar är möjligheten att använda den dubbelriktad, dvs köra olika ventiler/motorer/relä mjukvarumässigt för har man inte tillgång till elschema blir felsökning lite omständigt.

Ska nog köra vidare med DyrOlja så länge det funkar och jag inte hamnar i personlig konkurs :oops: ska nog också göra en serviceåterställning med min OBD-apparat efter oljebyte och om det funkar okej så ska jag ställa frågan till verkstaden igen om varför dom sa som dom gjorde... :-/
Tack igen alla som engagerat sig i min fundering! :-D
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]