Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bimmerboy
Följer upp lite och hoppas på lite input.

Följande är gjort och konstaterat

Bränslepumpsreläet demonterat , där var något svart skit såg ut som svart smuts liksom men det fungerade iallafall så vi rengjorde och återmonterade.det.

Hittade en tråd här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ls%E4kning

biten om fuelrailen lät intressant och vi testade detta. det var inget tryck vare sig i ena eller andra läget, när vi drog på startmotorn kom en bensindoft från ventilen på fuelrailen men inte en droppe bensin.

Tyder detta på bränslepumpen? på en 745 från -92 hur många pumpar har en sådan? Läste något om en under förarstolen och att den skall höras när man slår på tändningen, skall den göra det så är den kass för det var helt tyst när jag drog på tändningen i bilen.
Användarvisningsbild
av bimmerboy
Ingen som har några förslag?

Tänkte jag skulle kolla bränslepumpen/pumparna

någon som vet om det sitter fler än den i tanken och VAR exakt i såfall.

Borde väl gå att mäte ganska eneklt om pumpen matar.

Vad säger ni om databoxen är den fortfarande trolig??
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Om du tittar under bilen (under förarsätet) så ser man två liggande "burkar" som ligger i en hållare. Det ena är bränslefiltret och den andra är huvudpumpen (bränsle).

Sedan sitter det en förpump i tanken. Skruvar man bort golvet i skuffen så finner man en liten lucka som sitter med 4 bult. Under denna lucka finner man tankarmaturen som går ner i tanken, vilken har en förpump monterad.

Jag tror inte så mycket på datorboxen...
Användarvisningsbild
av popeye65
Hej Igen.

Om bägge reläna drog i bränslepumpsreläet som jag skrev om innan så är det troligtvis inte där felet ligger.
En förpump till bränset sitter i bensintanken och sedan har du en under bilen på vänstersida, under förarplatsen.
Om ni är 2 stycken så kan du väl testa om det kommer fram bränsle genom att lossa på bensinslangen och hålla något under och se om där kommer fram någon bensin när du försöker starta bilen.
Pass på för jag tror att det är nog ett rätt bra tryck i slangen om det fungerar.
Användarvisningsbild
av bimmerboy
nej det är det inte och det lär väl inte behövas. Dock är det inga udda stift. utan typ NKG eller motsvarande. MInns inte exakt.
Användarvisningsbild
av blefs
kolla om rotorn e okej eller om du ens får gnista.
Användarvisningsbild
av bimmerboy
Men lite seriöst.. Om bilen startar på startgas kan vi väl utesluta rotor/stift
Användarvisningsbild
av M_M
blefs skrev:kolla om rotorn e okej eller om du ens får gnista.
Det nämndes väl tidigare i tråden att motorn gick på startgas...?
Användarvisningsbild
av bimmerboy
Idg luskade vi lite och kom fram till följande, ström kommer fram till förpumpen i tanken och precis i början när vi rotade gick pumpen varje gång tändningen sattes på, bilen startade även idag och gick i säkert 30s för att sedan TVÄRDÖ efer det hörde vi aldrig pumpen igen, är det då med stor sannolikhet pumpen som är boven?

Om databoxen packar hur ter det sig? Styr den bränslepumpens gång på något vis eller vad?

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]