NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Teddy1975 skrev: tor 18 aug 2022, 18:09 Kom också ihåg att återställa nivåräknaren på tillsatsmodulen i VIDA eller liknande dignose-verktyg, annars vet inte ECU:n att det nu finns tillsats i tanken igen.
Fyll gärna på ett par matskedar eolys i tanken så du vet att det finns i dieseln.

Man kan väl även göra några frammatningar via Vida? Annars fylls ju bara eolys på för typ var 5e liter diesel efter tankning.
Jag tycker att 25 ml eolys för 40 liter diesel är en lagom mängd, det var i alla fall omtrent vad jag kom fram till efter att ha kollat ​​upp det på nätet för några månader sedan.

Och jo, om eolys tanken var tom måste man göra frammatning efter fyllning.
Håll koll på oljenivån i motorn, vid konstant generering stiger nivån p.g.a. oförbränd diesel vilket kan sluta med att motorn börjar tokvarva av sig själv.
Oljan letar sig till slut upp insuget och då försörjer sig motorn själv på "bränsle", ett tillstånd populärt kallat "Diesel engine runaway".
Ett antal av dessa motorer har rasat p.g.a. detta.
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]