Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
Det är CEM som gjort bus off inte ECM, den får vi ingen kommunikation med om ts visat oss alla felkoder vill säga.

Det är dags att mäta HS CAN från CEM och framåt.

Koppla ur anslutna ECUer och testa utan dom. Följ elschema för att veta vilka som ligger i serie vs parallellt.

Verifiera motstånd osv.
Användarvisningsbild
av Maskinarn
Efter en lång höst med mycket annat att fokusera på (3 barn med mycket aktiviteter bla) så har nu följande hänt:
- startspärren aktiverades och jag lyckades inte nolla felkoder
- bilen stod ute till mitten av oktober då jag fick ett ryck och tog hjälp av barnen och knuffade in bilen i garaget
- började mäta på CAN för att se om jag kunde hitta felet
- när jag mäter i diagnos-uttaget har jag 60 ohm mellan CAN-hög och CAN-låg (batteripol av)
- CAN-hög ger 2,72 V och CAN-låg 2,25 V
Nu startar bilen igen och jag har nollat felkoder samt tagit en provrunda i villakvarteret samt tagit mig hem

Efter att ha läst tips av Doomis och johnnype skall jag nu ge mig på att koppla ur anslutna ECU:er och testa utan dem
Användarvisningsbild
av Maskinarn
Doomis skrev: Eftersom styrenheterna har börjat fungera efter verkstaden så vill jag gärna se hur tidlinjen ser ut på dessa styrenheter. Där ska det absolut synas.
Känner att jag behöver lite hjälp här. Är ganska ny på VIDA.
Hur tar jag fram tidlinjen mellan styrnheterna?
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]