Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förstår det som du hade en my14 t4 powershift då.
Jag hade letat efter en my16 t4/t5 automat eller möjligen my16 d4 awd.
Det är extremt stor skillnad i gång och karaktär mellan bensin/diesel i de konfigurationer jag nämner, så klarar du dig utan awd och hittar en bensin, go for it. Den är nyare och känns betydligt trevligare.
TommyP86 skrev: lör 09 jul 2022, 12:47 Förstår det som du hade en my14 t4 powershift då.
Jag hade letat efter en my16 t4/t5 automat eller möjligen my16 d4 awd.
Det är extremt stor skillnad i gång och karaktär mellan bensin/diesel i de konfigurationer jag nämner, så klarar du dig utan awd och hittar en bensin, go for it. Den är nyare och känns betydligt trevligare.
Ja helt rätt, men lådan var nyligen bytt till en sprillans tack vare motorförsäkringen (puh!). Verkstaden som skött service åt första ägaren hade missat den lilla detaljen med oljebytet....

- Vet du om "service-känsligheten" hos automaten till T4 bestod också för 15 och 16?
- D4 awd; är det för att den har fem cylindrar som du nämner den före ordinär MY16 D4?
Observera problemet med vinande balansaxlar, det gäller även bensin T4/T5.
viewtopic.php?t=144146

Det är väl bara D3 med FWD av VEA som inte har det problemet.
Men de har ju problem med att de kan sota in enligt andra på forumet.

Tyvärr har väl Volvo ingen bra kombination av bensinmotor och automat . Vet ej hur det var med den gamla 2,0 F .
Annars hade ju gammla T4 med geartronic varit en spännande kombination.

Jag skulle vilja tipsa dig att prova en Peugeot 308 SW (kombi) av förra modellen (2014-2021)

Jag har haft möjlighet att köra en en hel del i jobbet, och måste säga att jag är imponerad. Jag har kört och provkört mängder av olika bilar, men måste säga att 308 har fångat mitt hjärta av bla följande skäl:

*Motor. 1,2 bensin 131 Hk är en pigg och mycket tyst motor. Den morrar bara lite mustigt (sportbilsaktigt) på kraftigare acceleration. Jag har provat nya T4 VEA, 190 Hk, i gamla V60, och jag blev inte imponerad. Jag tyckte den var högljudd, om än inte i paritet med 5-cyl dieslar 2,4 som sitter i vissa D4.

*Automatlåda. 8-vxl som i princip växlar sömlöst. Finns dessutom olika körlägen samt växelpaddlar på ratten.

*Fjädring/stötdämpning. Den känns som en större bil än den är att köra, eftersom den tar upp ojämnheter i vägen på ett mycket bra sätt, utan att bli stötig. Tex broskarvar. Där är den bättre än V70.

Dessutom är den inte stötig i högre hastigheter som tex gamla V60. Den ligger mycket fint på vägen även i högre hastigheter.

*Vägbuller. Eller brist på detsamma. Jag tycker att den går riktigt tyst på Michelin Primacy 4. Även på grov (svensk) asfalt. Däckbuller är annars nåt jag är känslig för. Har även kört V90 med Michelin Primacy 4, och den var känsligare för grov asfalt än Peugeot. Ändå var det bara 17" på Volvon med 225. Jag kommer inte köpa nån V90 ffa pga detta, förutom Vi Bilägares rost-upplevelse på nämnda bil.

*Premiumkänsla. Där är den bättre än V70 enligt min mening. Ffa dörrtjoff, känslan i reglage mm.

*Stolar. Riktigt bra. Inte alls hårda som i många (alla?) nyare bilar. Inte minst Volvo SPA V/S/XC90/V60. Dessutom större än vanligt i den storleksklassen.

*Liten ratt. Ger en känsla av kontroll av bilen. Det är som nån sade att när man efteråt sätter sig i en bil med vanlig storlek på ratt, så känns det som om man kör en båt.

Priset på bilen gör att du kan köpa en nyare bil än V70 med längre maskinskadeförsäkring etc.

Obs!! Jag jobbar inte på Peugeot, men är övertygad om att om det stått BMW/MB/Volvo (i Sverige) på märket, så hade den fått mer positiv respons i Sverige.

Sen har jag inte sett nån Peuegot med galv/lackblåsor eller rost ovanför vindrutan på. Jag har kollat runt här, och många Volvo, bla V70 har det tyvärr.

Lycka till!
Senast redigerad av 1 Volvoold, redigerad totalt 0 gånger.
Volvoold skrev: lör 09 jul 2022, 21:26 Observera problemet med vinande balansaxlar, det gäller även bensin T4/T5.
viewtopic.php?t=144146

Det är väl bara D3 med FWD av VEA som inte har det problemet.
Men de har ju problem med att de kan sota in enligt andra på forumet.

Tyvärr har väl Volvo ingen bra kombination av bensinmotor och automat . Vet ej hur det var med den gamla 2,0 F .
Annars hade ju gammla T4 med geartronic varit en spännande kombination.

Jag skulle vilja tipsa dig att prova en Peugeot 308 SW (kombi) av förra modellen (2014-2021)

...................
Lycka till!
Tack för input och tips!
Jag får ta mig förbi en Peugeothandlare och se hur modellen ev skulle kunna passa. Min ungdoms 504 (80-talsmodell) var förvisso en pålitlig bil med välsydd interiör och limousinekvaliteter för långturer på kontinenten. Gillade den skarpt, om än inte för några pigga köregenskaper.... :-) Mer seglats och komfort .

För dagens behov jag lite insnöad på funktionen hos en "boxig" design av kombiutrymmet, för att den dubbla hundburen ska få tillräcklig rymd för två hundar på långfärder, eller då de ligger i väntan vid träningar och tävlingar - mm. Därför har jag egentligen bara sett på V70 eller möljigtvis Passat som alternativ. Båda utan "snajdigt" sluttande bakparti. Men Passat - nä nu blir det djupt vatten och helt nya efterforskningar :-D :-D
CharlieCharlie skrev: lör 09 jul 2022, 11:21
valln skrev: lör 09 jul 2022, 11:06 De fyrcylindriga VEA-motorerna började sättas in under december 2013.
Ok, inget skarpt skifte alltså, utan fasades in i serien?
D4 fick VEA mitt under modellår 2014 (November 2013), så MY14 med D4 finns med både VEA och 5-cyl. De andra framhjulsdrivna dieslarna (D2, D3 och D5) fick VEA från MY16. Jag tror inte någon Diesel i P3 plattformen med AWD fick VEA motor.
Om inte Peugeot 308 skulle passa dig, så är kanske den T4 du hade fast med manuell låda, ett mycket bra val. Även om jag förstår att det känns som er nerköp att växla själv när du varit van vid att slippa iom powershift. 😊
Glömde säga att Peugeot gick över till 8 -vxl automat nånstans 2018-2019, ca, innan dess var den 6-stegad.

Syns på att det är olika utformning på växelväljaren.

Se bifogade bilder. Första bilden visar den nya 8-stegade.
Bilagor
Screenshot_20220710-214313.png
Screenshot_20220710-214313.png (850.58 KiB) Visad 825 gånger
Screenshot_20220710-214437.png
Screenshot_20220710-214437.png (1.07 MiB) Visad 825 gånger

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]