Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Ok, men den är 100 på VW. Man får VW-s artikelnummer direkt på den felande delen. Om något är fel. Vet ej hur nya bilar den klarar. Hjälpte en jobbbarkompis får något år sedan när motorlampan lyste på en 2014 Passat diesel. Fick fram artikelnummer på EGR-ventien. Nu räckte det med rengöring tror jag, han skulle göra det själv och hörde aldrig av sig igen.
av Mullemech
Valde att vara lite passiv i att svara då jag vet att Lucif3r har 100% koll.

Den kabeln du har kan inte ta användning av vol-fcr då den måste kopplas mot dator via USB, samt att den inte verkar stödja kkl 409.1.
Googlade lite och på vissa står det kkl men det står inte 409.1 så kan inte rekommendera dem. Däremot hittade jag en på cdon som har kkl 409.1 samt använder sig av CH340-chippet som jag vet fungerar då jag använt det personligen.

https://cdon.se/fordon/vag-obdii-usb-kk ... -p89820180?

Med denna kabel så behöver du använda dig av vol-fcr, jag körde på Windows XP då jag har en laptop med XP men det är möjligt att de nya operativen skulle kunna klara av att köra programmet. Det är dock producerat till Windows XP
Användarvisningsbild
av Lucif3r
CH340 är ett "kinachip". Fungerar utmärkt och så för det mesta, men kan(dock inte nödvändigtvis) vara ett h-e att få drivrutinerna att fungera till det chippet. Tror jag gick igenom 4-5st olika innan jag hittade en version som fungerade på min laptop(win10 32-bit).
En kabel med "riktigt" FT232-chip är betydligt enklare, då det t om installeras automatiskt i windows10 :-)

Tyvärr är det ju väldigt svårt att veta vilket chip kabeln har, om det inte är specifikt skrivet i produktinfon...
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]