Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo2021 skrev:
xile skrev: lör 21 maj 2022, 21:34 0.59L snitt D3 VEA Automat, V60CC 2017

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Oj, det låter bra.
Är det uppmätt vid pump eller i färddatorn?
Är det 6 eller 8-stegad automat?
Vet du om det fanns 8-stegad på den modellen du hade eller kom det senare? Jag tänker på D3 motorn UTAN fyrhjulsdrift.
Färddatorn, 8-stegad, jag har D3an utan fyrhjulsdrift.

Den 8-stegade kom väl 2014 på d3/d4 VEA utan fyrhjulsdrift om jag inte minns helt fel.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Bengansolle skrev: fre 03 jun 2022, 15:13 Ska du åka riktigt snålt ska du kanske titta på D2

Men den passar ju bättre i V40, i kombination med manuell e det en riktig snåljåp.

Tråkig bil i övrigt dock 😅
Bränslesiffrorna är ju i stort sett samma på D2 D3 D4 och D5. 2017 aut: 4,2 4,2 4,3 och 4,5.
Men det blir väl att man gasar mera om det händer något. :-)
Det är helt upp till dig och dina preferenser.

När jag sist skulle köpa bil valde jag själv en VEA D3 framför en äldre femma. Det var för tre år sedan, och jag har inte ångrat mig en sekund sedan dess.

VEA är en nyare motor. Den är snålare, och är i mitt tycke trevligare att köra. Speciellt om du har automat. Det är absolut ingenting fel på femman heller, även om den automaten är träigare.

Sedan kommer frågan vilken som har mest problem. Tidiga VEA hade utan diskussion en del problem. Nu borde de flesta av dessa vara fixade. Femman har också sina problem, även om de på det stora hela är färre. Jag är inte överdrivet rädd för framtida problem, vilket gör att jag enkelt kan leva med VEA (jag har för tillfället två...). Om det blir problem någon gång i framtiden får jag väl fixa dem då. Det kan säkert kosta en del -- men det är inte gratis att ha bil.
Tyvärr är det inte så, för senast en vecka sen gick en sån rem av för en i familjen. Jag bytte remmar, ac-kompressor, frihjul generator och spännaren för 1500 mil sedan. Dålig kvalitet? Kanske men det har bara hänt på 5cyl diesel också, så…
Till synes oskadad rem, och ett rakt brott på den. Lyckligtvis utan följder.
av JHg
EGR ventilen. Min "rasade" efter ca 10k mil, D4 VEA

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka går […]

Samma på min S60 2.5T 2005 när det &aum[…]

Dagens lågfriktionsoptimerade oljor är […]