NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
Kan ju vara andra hållet, att det laddar för dåligt.
Du vill se 14-ish volt.
Ligger du på 12 till 12.9 så har du en trasig tempgivare i batteriboxen (då sänks laddningen till 12v istället för 14).
Det i kombination med att du kanske kör bara korta sträckor gör att det krånglar. Ladda ett batteri till 80% är plättlätt, sista 20% tar 30-mils motorvägskörning, typ.

Annars är det bara undersöka belysning om det är tänt konstant.
Men även vakuumpumpen brukar hänga sig på dessa men då hör du ett surrande under huven när du stängt av bilen isåfall under rätt många minuter.
av Teddy1975
Kontrollera generatorn, det låter som att den inte laddar batteriet ordentligt. Du skall kunna mäta mer än 13,8 volt och gärna 14,3-14,5 volt mellan plus- och minuspolerna på batteriet medan motorn är igång.
Användarvisningsbild
av skurk1
Johanlu skrev:Uppdatering. Skaffade ett nytt batteri, bilen funkade flera gånger utan starthjälp. Nu är bilen dock död igen, och batteriet är tomt på ström. Det är alltså någonting som drar ur strömmen i batteriet. Har någon en aning om vad som kan orsaka detta?
Som andra har nämnt kan det vara generatorn. Mät på batteriet och se om det laddar.
Hur många mil har bilen gått? Med lite tur är det bara kolborstarna som behöver bytas i generatorn, ett enkelt jobb.
Hur man får loss generatorn i en V50 vet jag dock inte, har inte behövt göra något med den på min V50. Vet bara att du kommer åt generatorn undertill.
Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]