Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

frippe64 skrev:Det där är väl en femcylindrig Volvo-motor så den har rimligtvis geartronic.
Det fanns ju T4F, med motorn B4164T2. Som årsmodell 2012 hade den MPS6. Liksom T4 och T5. Man fick gå till 2,5T eller 3,2 för att få TF-80SC (alltså den kraftigare lådan, som satt i dieslar och AWD-bilar) det året. Hinner inte kolla om det var samma 2013 just nu.
kolbackx skrev:Hm, ok, så när det står D2 Geartronic i annonsen eller på car.info så är det alltid fel alltså?
Förmodligen. Tänk på att när Volvo införde beteckningen Geartronic i personbilarna stod det för en viss funktion, en automatlåda där man även manuellt kan välja vilket växelläge man vill ha. Alltså en växelväljare med lägen typ PRND och +/-, inte bara PRND4L eller liknande, som det varit tidigare. Då brydde man sig inte om vilken teknik lådan använde för att byta växel. Istället skilde man på automatlåda och Geartronic.
Senare, när dubbelkopplingslådor började komplettera utbudet av automatlådor införde man även benämningen PowerShift, men för icke Volovnördar kan det mycket väl vara så att man sätter likhetstecken mellan automatlåda och Geartronic.
Det här är rörigt värre för en som inte är så insatt. :-/ Men då kan jag konstatera att trots att det står Geartronic i namnet så har en V70 D2 med automatlåda alltid dubbelkopplingslådan utan undantag? Och att den inte är att rekommendera?

Vad kostar ett växellåde-ras på en D2? Om man ändå skulle bli så sugen att man råkar köpa en sån? :-D
kolbackx skrev:Men då kan jag konstatera att trots att det står Geartronic i namnet så har en V70 D2 med automatlåda alltid dubbelkopplingslådan utan undantag?
Nej du, så enkelt är det inte. :-) Tittar du på sista versionerna (vad jag vet från och med årsmodell 2016, tidigt utförande) så kan en D2 ha TF-71SC automatlåda. Den är en sexstegad version av TG-81SC, som är den åttastegade låda som ersatte de äldre modellernas sexstegade TF-80SC/TF-80SD. Den sexstegade lådan i en sådan D2 är alltså inte samma låda som den sexstegade som satt i exempelvis en D4 AWD av samma årsmodell. Men den fungerar enligt samma princip. Det är ingen dubbelkopplingslåda.

Om du skriver en D2 från årsmodellerna 2013-2015 med automatlåda, då är det MPS6, alltså dubbelkopplingslåda.

Vad ett ras kostar lär ju bero på vad som är trasigt. Om lådan behöver bytas beror det på om du hittar en begagnad, och vad den då kostar, eller om du måste sätta dit en ny. Nya automatlådor brukar kosta en bra bit över 50000 kronor.
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]