Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvorookie skrev:
dieselkenneth skrev:Passa på att byta oljan i växellådan när den är nere. Kan läcka ut lite när ma demonterar om man inte tappar ur före demontering.
Tack för tipset! Något mer som behövs bytas/är bra att byta tro?

Fick offert från Volvo och det är ett gäng skruvar med på offerten? Även drivaxeltätning två st? När man ska klicka hem ett svänghjul kommer skruvarna till den upp men vad är det andra för skruvar? Något man måste ha?

Drivaxeltätning(VO 30651380) 1st
Drivaxeltätning(VO 30751014) 1st
Flänsskruv(VO 30741260) 2st
Flänsskruv(VO 30670553) 1st
Flänsskruv(VO 985039) 1st
Flänsskruv(VO 985376) 2st
Flänslåsmutter(VO 985930) 2st
Semsskruv(VO 30670602) 2st
Semsskruv(VO 30760001) 4st
Insexskruv(VO 988143) 6st
Skruv(VO 9454743) 10st
Får man fråga vad offerten landade på, jag funderar själv på en manuell S80 av senare årsmodeller?
20k ~ är vad ett dubbelmassekopplingskit med byte på verkstad brukar kosta. Bytte på en V50 D2 för nått år sen hos mustsfa runt hörnet för 15.

Komplett kit från Valeo eller Sachs, båda OEM-leverantöter ligger på runt 10k på Autodoc utan rabatt, plus/minus en tusing om man ska ha med cylindern eller ej, vilket borde bli runt 6500 totalt med deras sedvanliga rabatt 35-38%. Nu kolla jag iof på delar till en D4 men det borde va ungefär samma pengar.

Det tråkiga i det hela är att 15-20k mil verkar vara där landet ligger för ett dubbelmassesvänghjul på Volvo. Om verkstadsnotan på volvo landar på nästan 40 papp så är även det en pot som bör reserveras och läggas ovanpå bilens köpsumma för det kan drabba vilken begagnad volvodiesel som helst nästan när som helst, men rent ekonomiskt I dagens läge är alternativet att sälja bilen som den står något som kanske bör övervägas då alla som har en lift gör jobbet för en fjärdedel av kostnaden. Den mellanskillnaden är pengar man aldrig får igen.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
Kan du förresten få priserna på alla dom där skruven? Dom behöver knappast bytas utan ersätts antagligen för att VIDA inte har i sina instruktioner applicering av ny gänglåsning.

Frågan gäller även drivaxeltätningarna, som är packboxarna som sitter växellådans utsida gissar jag. Kostar dom mer än 200 per sida så är det inte värt att byta dom skulle jag anse, för att 1. Det inte är en komponent som i normala fall riskerar att få en ståendes längs med vägkanten. 2. Inre påverkar köregenskaperna. 3. Är relativt enkelt att byta efteråt.ä och 4. Brukar klara dig betydligt längre.
Jag är inte så säker på att motsvarande operation skulle bli nämnvärt billigare på en bensinare. Jag kollade själv av intresse på en prisoffert på koppling och svänghjullbyte på en T4 (gamla motorn) och de skulle ta runt 24000:- Det var en Mekonomen-verkstad, men är dessutom några år sedan nu.

Så Volvo skulle nog kunna ta runt de 38' som nämns här i tråden för TS bil.
Volvoold skrev: tor 01 sep 2022, 19:55 Jag är inte så säker på att motsvarande operation skulle bli nämnvärt billigare på en bensinare. Jag kollade själv av intresse på en prisoffert på koppling och svänghjullbyte på en T4 (gamla motorn) och de skulle ta runt 24000:- Det var en icke-märkesverkstad, men är dessutom några år sedan nu.

Volvoold skrev: tor 01 sep 2022, 19:55 Jag är inte så säker på att motsvarande operation skulle bli nämnvärt billigare på en bensinare. Jag kollade själv av intresse på en prisoffert på koppling och svänghjullbyte på en T4 (gamla motorn) och de skulle ta runt 24000:- Det var en Mekonomen-verkstad, men är dessutom några år sedan nu.

Skillnaden är att dubbelmassesvänghjulet inte tar lika mycket stryk på en bensinare vilket i regel innebär längre mellan bytena. Förr hade alla bensinare solida svänghjul eftersom problemet med vibrationer dom avhjälper inte är lika stort.

Hur långt hade din bil gått när du behövde byta?
Jag funderade på att köpa en T4, men ville i undersökande syfte kolla vad ett kopplingsbyte mm skulle kosta.
EX60

är du beredd att slanta 700 finns ingen anled[…]

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]