Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
@Erik Å, Vad är det som är modernare på en 2.0F ??? Den har väl inte ens direktinsprutning.

Visst den går kanske lite snålare i stads/tätorts trafik. Men i högre hastigheter? Försumbar skillnad.
Storleken på bromsarna(vikt), hjulen(däck o fälg) och växellådan gör sitt också.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
KalleJ skrev: mån 31 jan 2022, 20:13 @Erik Å, Vad är det som är modernare på en 2.0F ???
Jag trodde ärligt talat att bränsleekonomin hade förbättrats på 10 års utveckling.. Hade jag fel? :-D

Glömde en sak på "spartips-listan", om det finns luftförvärmning (brukar finnas på sugmotorer men inte på turbo) så har den en tendens att gå mot allt varmare reglering allteftersom termostaten åldras. Varm insugningsluft gör att motorn tappar effekt och drar mer bränsle. Inte bra för snåljåpar, kan vara värt att kolla upp :P
av KalleJ
Nyare bilar har tempmätare i insuget. Så man slipper gissa.

Ja visst den kanske har lite mindre friktion och lite högre kompession, men annars är det en billig motor, inget speciellt underverk vad gäller bränsleekonomi.

2.4i såldes t.o.m 2010 och 2.5T/T5 fram till 2016? Så omoderna är att ta i.
Luftförvärmining på E85-motorer är bara av godo. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader än vad bensin vill ha på förbränningsluften för att förbrännas mera fullständigt. Alltså en bränslebesparande faktor. (Därav förstår man att så kallade "Öppna sportluftfilter" är förkastligt på en E85-motor)
Sista spartipset på listan, håll toe-inställningen på både fram och bakaxel så nära noll som möjligt, då rullar bilen lättast.. Klart man ska hålla sig inom specificerat intervall men den "låga" änden är bäst :-) Marginell effekt mot däck och bromsar förstås..
Att 0W-x syntetolja spar soppa på vintern om man kör korta sträckor är så rudimentärt att det inte får vara med på listan :-D
Känns rent spontant som en rätt hög förbrukning även om man beaktar att det gick fort .
Då jag hade min 850 T5 körde vi Umeå-Ikea birsta med bilen full med folk och släpvagn på strax under två timmar inklusive parkering och gå till butiken.
Då drog bilen 1.2 i snitt
Erik Å skrev: mån 31 jan 2022, 21:45
KalleJ skrev: mån 31 jan 2022, 20:13 @Erik Å, Vad är det som är modernare på en 2.0F ???
Jag trodde ärligt talat att bränsleekonomin hade förbättrats på 10 års utveckling.. Hade jag fel? :-D

Glömde en sak på "spartips-listan", om det finns luftförvärmning (brukar finnas på sugmotorer men inte på turbo) så har den en tendens att gå mot allt varmare reglering allteftersom termostaten åldras. Varm insugningsluft gör att motorn tappar effekt och drar mer bränsle. Inte bra för snåljåpar, kan vara värt att kolla upp :P
10 års utveckling? Duratec HE kom 2001 så motorerna är väl näst intill jämngamla?
2,4 har väl VVT? Det har inte Duratech HE, så vilken som är modernast kan diskuteras.
Användarvisningsbild
av Derank
Kadochnikoff skrev: tis 01 feb 2022, 14:21 Känns rent spontant som en rätt hög förbrukning även om man beaktar att det gick fort .
Då jag hade min 850 T5 körde vi Umeå-Ikea birsta med bilen full med folk och släpvagn på strax under två timmar inklusive parkering och gå till butiken.
Då drog bilen 1.2 i snitt
nu var det ju på etanol. Och det var så det var iaf, som jämförelse kan jag ta min 2012 T4F den drog 1,45 på etanol, stockholm-Tönnebro
Jag vet inte om det har framgått i tråden, men 2.0 F-motorn har bara 190 NM i vridmoment. Dom första 5 åren när den räknades som miljöbil och antogs gå på E85 stog det i bilregistrets sidor att den var 147 Hkr. Efter dom 5 åren ansågs den inte vara miljöbil längre och gick på Bf95 i stället (trots att jag aldrig tankade något annat än E85). Effekten sjönk också 1 HKr i registret. Dom större 2.5 F fanns ju i flera modeller, stor eller liten turbo m.m. Den svagaste hade 300 NM i vridmoment. Hästkrafterna har jag inte full koll på så det får ni som har eller har haft dom aktuella modellerna säga eller fylla på i "Avdelningen för onödigt vetande". Även om dom inte ses som miljöbilar längre så har dom fortfarande lägre skatt än motsvarande rena bensinbilar. Om jag minns rätt så var det 1470 kr den sista gången jag betalade.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &[…]

Volvo on call

DU lär garanterat behöva programmera. &A[…]

Jag har inte gjort något med min Volvo (beh&[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hål[…]