Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JcN
Edit: Aldrig något fett/smörjmedel som är petroleumbaserat på några gummidetaljer på ett bromsok. Alltså bara bromsvätska och eller monteringsfett för bromsok får användas.

Är damaskerna hela skulle jag inte göra något. Ska ju vara torrt där under förutom lite kondens som möjligt kan bildas. Stor risk att de går sönder/du tillför smuts när du lyfter dom och är de trasiga så byt bromsok.
Det bästa för att hålla bromsok fungerande är regelbunden byte av bromsvätska, då minskar du risken att de rostar invändigt och tätningar hålls fräscha.

I övrigt så kan ju det ökade slitaget du har bero på just att bromsoket inte har fullgod funktion invändigt, alltså att kolven inte rör sig tillbaka som den skall. Jag bytte bromsok fram på vår V50 vid ca 9års ålder och 13500 mil. Kolvarna verkade löpa fint i oken men vid användning låg de an såpass att det blev varmgång och skivorna slog sig. Ändå har jag haft nere bromsarna runt om årligen, gjort rent och smort upp. Märktes främst på lite vibrationer vid inbromsning i vissa hastigheter. Trist då det var 50% kvar av den uppsättningen skivor och belägg.
Tänker på dig då du nu tänker montera nya delar.

// Jonas
av VolvoJull3
Har också varit med om bromsok som går att trycka tillbaka utan problem, men kärvar ändå, har du känt om fälgen blir varm efter provkörning? Man måste undersöka, ta isär och lokalisera vart felet ligger.
Sen får man utgå därifrån, ingen höjdare att smälla dit nya skivor ifall oket är boven.
Lycka till
Användarvisningsbild
av apersson850
Ett vanligt fel bak på de här bilarna är att själva belägget fastnar i okhållaren. Då hjälper det inte att kolven går lätt i oket, eller att oket glider lätt på glidpinnarna. Belägget går inte tillbaka ändå, utan försvinner i rekordfart.

Efter 35000 mil har jag nu bytt belägg två gånger, skivor en gång och ett bakre ok, där damasken gått sönder, på min XC70. Mer behövs inte, så länge det fungerar som det ska. Jag kontrollerar och vid behov demonterar bromsarna och gör rent varje gång jag byter mellan vinter- och sommardäck.
av snowman
Visst borde copparfett funka också? Jag tänker i glidbanorna där bromsbeläggen ska åka?

Ska man fortfarande sandpappra ytan på nya skivor?
av dannesk
snowman skrev:Visst borde copparfett funka också? Jag tänker i glidbanorna där bromsbeläggen ska åka?

Vissa vill ha kopparfett på glidytor och baksidan beläggen men jag gillar det inte, jag använder anpassat bromsoksfett där.
Sandpappra skivorna, varför skulle man det? Avfetta dom noga innan montering ska man iaf så man är säker på att inget fett finns på dom.
av JcN
snowman skrev: lör 18 dec 2021, 10:31 Visst borde copparfett funka också? Jag tänker i glidbanorna där bromsbeläggen ska åka?

Använd det du har det hemma, blir billigast så och inte heller fel men det finns, som @Dannesk skriver, anpassat smörjmedel för just beläggens glid/anläggningsytor.
Viktigt här är att först tillse beläggen kan löpa obehindrat i sina spår i okhållaren innan montering. Är den av gjutjärn brukar jag skava med flatfil i spåren samt gå över med en ståltrissa/borste. Därefter smörja tunt i spåren för att bromsa framtida oxidering. Även oket får en omgång stålborste.

Tvätta rent skivorna (förslagsvis med bromsrengörning och trasa) från skyddsoljan som finns såvida de inte är belagda. Då har de en matt, ljusgrå färg. De ska monteras utan att tvättas förutsatt att du själv inte kontaminerat de med kopparpasta eller motsvarande förstås. Instämmer med @Dannesk, sandpapper behöver du inte använda.

// Jonas
av snowman
Nu är skivor och klossar bytt och problemet löst. Detvar uppenbart när man fick av delarna att detvar hög tid att byta, hade vi bytt klossarna tidigare hade man troligen kunnat köra skivorna ett tag till men eftersom metall gått mot metall så fanns här godsutflytning så det var bara till att byta.

Bytet var dock MYCKET jobbigare än vad det brukar vara på vår andra V70N. Främst handlade det om att bultarna som håller bromsokfästet satt som berget även med hävarm. Man kunde skruva ut dem lite och sen fastnade dem. Det blev en hel del fram och tillbaka och 5-56. Tyvärr fick jag 5-56 på någon gummi där med men jag hoppas inte det blir ett problem. Även skivorna satte rejält, man med stora släggan gick det till slut Kroppen är fortfarande rejält mör =D Ett litet trångt garag gör inte sake bättre, hade troligen var lättare om man kunnat hissa upp bilen och anävnda en hävstång på ett större utrymme, samtidigt är man såklart rädd för att bultarna ska släppa. Egentligen borde jag bytt bultarna men hade inte tillgång till nya.

Jag kan inte minnas att jag bytt bromsar på denna bilen sen jag köpte den 2018 så det verkar hålla länge och det gör kanske att prylarna har större risk för att sätta sig.

Alla delar borstades av, körde med lite sandpapper med, efter det la jag på kopparfett.
Användarvisningsbild
av apersson850
Induktionsvärmare fick jag tillgripa på skruvarna till okhållarna på en bil, när jag inte hade någon lyft där och därför inte kunde få in ett rejält handtag under bilen.
av VolvoJull3
Brukar gå mycket lättate om man kör upp hela framvagnen på 2 pallbockar och kan vinkla spindeln så man kommer åt med ett rejält spärrskafft, bultarna sitter ju dessutom med locktite, sen vid återmontering ska dessa dras åt med 200 Nm.

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]