Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jiha1968 skrev: tis 12 okt 2021, 23:37 När växellådan är i Park, går det att trilla på bilen då? (utan parkeringsbroms) EDIT: och sen när lådan är i N?

När ni riktade in convertern till hålen i flexplattan och skruvade in dom 6 skruvarna,
gick det mycket lätt att snurra på convertern till rätt läge då, (med en finger)
eller kändes det trögt/skrapade mot flexplattan?

Googla lite på "Gibbons metod Volvo", och nytta metoden till att se om växellådan pumpar olja.
Ersatt all tappad olja med ny, gärna också den oljan du redan har tagit bort.
(går inte att lita på oljenivån i en låda som inte driver, ifall pumpen inte pumpar...)
Hej

Tack för svaret
Eftersom alla har skrivit om de 6 skruvar känner jag mig misstänkt att ha monterad fel konverter därför frågar jag om konverter måste monteras först in i lådan och sedan kruva den fast vid plattan ? hur görs det?
Blev precis klar med byte av automat låda n på min. bytte från en 2.5T AWD låda till en riktig R låda i superfint skick.
Var löjligt noggrann med alla moment så även torque convertern.
Följer du instruktionerna i VIDA finns det ett djupmått angivet. Tror det var 61mm från kanten. Väldigt lätt att man inte får Convertern hela vägen in om man inte kontrollmäter
XC90AFRICA skrev: lör 30 okt 2021, 16:06 Eftersom alla har skrivit om de 6 skruvar känner jag mig misstänkt att ha monterad fel konverter därför frågar jag om konverter måste monteras först in i lådan och sedan kruva den fast vid plattan ? hur görs det?
Convertern får inte sitta kvar på flexplattan när växellådan tas bort/skruvas dit.
Tätningar kommer annars troligen at skadas, och det är svårt att veta om convertern är i rätt position på växellådan eller inte, troligen inte...
Dom 6 bultarna kommer man åt i en öppning bak på motorn, en i taget.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
När du har konvertern i rätt läge med lådan löst utanför bilen sätter du en skruvmejsel eller motsvarande in i från sidan så riskerar konvertern inte att den glidet ur läge.
jag monterade ner lådan och stoppade konverter in i lådan efter att ha kollat packning som visat vara hel och sedan skruvade de 6 skruvar. obs förra gången var det som jag fattade lite olja (ca 4 liter) den här gången stoppade jag 7,5 l. felkod sökning gav inga fel men bilen rör ändå inte
Din låda har en oljesticka till att kolla oljans nivå med, överfyllning är heller inte så bra...
Oljepumpen/växellådan är självluftande, så en luftficka är inte sannolikt.

Kolla om växellådans oljepump fortfarande pumpar olja:
Rengör och lossa övre slang/rör på växellådans oljekylare (förarsidan på kylaren) , ta en slang (t.ex biltema 15-318) på oljekylarens anslutning, med andra änden ner i en helt ren och torr behållare som rymmer 3-5 liter. (googla video på "Gibbons AW55" för lite mer förklarande info)
Starta motorn, växellådan kommer nu normalt att pumpa ungefär 2 Liter på 40 sekunder med motorn på tomgångsvarv.
Kommer det ingen olja alls, så är inte Konvertern på riktigt ställe, inte bultat till flexplattan, fel på pumpen, blockerad pump, kollaps i slang från växellåda till kylare, eller ingen olja i lådan.
Kommer det lite olja men inte något som liknar 2L på 40sek. så är troligen växellådans filter tilltäppt.
(filtret går inte att byta utan att riva lådan helt, men det är inte helt omöjlig att rengöra det lite, men svårt)
Kommer det normal mängd olja, kolla om det går att rulla bilen fram och bakåt med lådan i N , och att det inte går att rulla bilen med lådan i P.
Återfyll lådan till rätt oljenivå.

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]