Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var därför jag skrev att Polestar har en fördel. Man får inte göra förändringar i en motor idag, för då tappar den sin certifiering. Polestar är de enda som certifierar med ändringen. Alla andra "fulkör", enligt principen att normalt sett upptäcks det aldrig.
Det är som med fortkörning. Det går bra att köra för fort, men om polisen ser det, eller om det blir uppenbart i samband med en olycka, då kan det bli problem.
av m2c
Men förutsätter inte lagligheten att du sedan anmäler till transportstyrelsen att du ändrat effekt/utsläpp? Och då åker man kanske på ökad bilskatt?
Jag har fått uppfattningen att få registrerar optimeringen.
Skulle vara intressant att höra om någon någonsin fått minskad ersättning av försäkringsbolag pga trimmad bil och då använt annan leverantör än Polestar.

Jag hade inte valt Polestar pga hög kostnad.
av KalleJ
Det skulle vara om de misstänkt vårdslös körning, inte en chans att de kontrolleras annars.
Men ja de går säkert att leta upp något exempel.

Stoppa in en dashcam som extra försäkring... ?
Jag påstår inte att risken för upptäckt är stor. Bara att den finns.
Det finns de som registrerar Polestar, för det finns bilar med den effekten registrerade. Skatten är densamma, eftersom de certifierade utsläppen är lika. Det är därför Polestar ofta inte tar ut lika mycket som illegala trimmare gör. Polestar måste hålla sig inom avgascertifieringen. Så länge den mättes i en ganska snäll körcykel, kunde man ta ut mer vid andra varvtal och belastningar. Nu när det är mer verklig körning som ska gälla kommer eftermarkningstrimning, laglig sådan, i stort sett att försvinna, för det blir närmast omöjligt utan att gå utanför godkännandet.

Trimmarfirmorna får väl skrämma upp elmotorer istället.
av KalleJ
I princip obefintlig iaf på en i övrigt original D3:a. Ända bilen jag har krockat var faktiskt inte optimerad, men kan lova att de inte kontrollerade mjukvaran i den heller.

Byråkrati. Vad har man för avgasutsläpp med takbox, släp och 22" fälgar.... ? :bored:
Men ja kanske blir svårare med WLTP för Polestar.
KalleJ skrev:Byråkrati. Vad har man för avgasutsläpp med takbox, släp och 22" fälgar.... ? :bored:
För att inte tala om med en husvagn bakom. Men sådana är reglerna.
Det beror ju helt på vilka förhållanden man har. Hade de haft en nominell räckvidd på 100 km, inte 40-60, kunde jag haft en och kört alla resor till/från jobbet enbart på el. Jag skulle kunna ladda hemma, som jag bor. Då hade bara längre resor och speciella förhållanden (släp/husvagn etc.) behövt gå på bensin.
Men som de är nu klarar jag bara 2/3 av jobbresan varje dag på el, och då faller finessen till marken. En laddhybrid ska kunna klara allt vardagskörandet på el, annars är den inte motiverad.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]