Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Laddstation skrev: tor 05 aug 2021, 14:42 21.1 mil körda snittet om jag slår ihop de delar av resan som finns i körjornalen (stannat ett par ggr) ligger den på snitt 0.49/100
Gjort slut på 15.4 kw och genererat 8.5kw.

Det märkliga nu är att jag laddar på ett gratis ställe och den laddar väldigt fort skulle ta 2 timmar till full. Kan det vara så att " systemet" kan bli effektivare när det är "varmt" eller vad kan de annars bero på! Den skall ju max ta 3.7?
Hur många kWh hade du kvar i batteriet innan du påbörja den laddning som skulle ta 2 timmar till batteriet var fullt?
/Bo
av Fattiglapp
Ja den tar max 1 fas 16A, så är den tom tar det mer än två timmar. Närmast tittarna appen är tid till fullt ganska ofta helknas. Har sett både orimligt korta och orimligt långa tider.
Vad gäller optimering med navin: jag håller med, man märker tydligt att den optimerar och använder infon. Den kör på bensin på motorväg och el när man kör långsamt, så att batteriet töms lagom till man kommit fram. Dock är fortfarande min erfarenhet i just min jobbresa att jag optimerar bättre genom att välja manuellt på ditresan.
av Fattiglapp
bem skrev: tor 05 aug 2021, 10:12
Fattiglapp skrev: tor 05 aug 2021, 09:58 Det är min uppfattning att jag tjänar på det ja. Men det kan ju bero på sträcka, hastigheter, trafik, backar…
I mitt fall räcker pure lagom till jobbet, samt alla sträckor hem som inte är motorväg. Och det sköter bilen på hemresan. Om jag talar om för bilen var jag skall åka verkar den snåla onödigt mycket på elen dit.
Edit: det är ju ganska lätt att testa själv, med körjournalen i Volvo-appen.
Det är lättare sagt än gjort att använda Volvo Cars appen och Körjournal med Andriod Automotivebaserad Volvo för Körjournal finns inte än i appen för dessa bilar, konstigt nog. Men det skall visst komma, har ingen aning om när.
/Bo
TS har dock en V60 som jag, och där är körjounalen en av få funktioner som faktiskt fungerar i appen. Klimatstarten verkar också fungera.
Användarvisningsbild
av Pellix
Laddstation skrev: tor 05 aug 2021, 14:42 21.1 mil körda snittet om jag slår ihop de delar av resan som finns i körjornalen (stannat ett par ggr) ligger den på snitt 0.49/100
Gjort slut på 15.4 kw och genererat 8.5kw.

Det märkliga nu är att jag laddar på ett gratis ställe och den laddar väldigt fort skulle ta 2 timmar till full. Kan det vara så att " systemet" kan bli effektivare när det är "varmt" eller vad kan de annars bero på! Den skall ju max ta 3.7?
Ibland är det glädjekalkyl när
Man börjar ladda, det kan stå att det tar 2 timmar men det kommer ta 4-5h att ladda fullt ändå.

Man skulle ju önska att man kunde ladda snabbare, men sen välja i bilen vilken effekt som ska ladda, ibland vill man ju ladda bilen i en schuko-kontakt men dra ner effekten om man är på ett ställe med låg säkring.

Jag upplevde att optimeringen med GPS funkade bra och stannar man på kortare lunch/fikastund så får man ju max i el motsvarande 7-10 km så det kvittar nog hur du gör…så mycket borde ha gått åt så det inte blir fullt ändå.
Jag blev galen på att laddinfo inte uppdatera när man gick in i den delen varje gång, men även om det känns "b" så kan man (jag i alla fall) trycka på lås i appen fast bilen är låst, och när den "jobbat klart" är laddstatusen uppdaterad. Och den har stämt med verkligheten då alla gånger utom en.
Användarvisningsbild
av bem
Laddstation skrev: tis 10 aug 2021, 00:25 Jag blev galen på att laddinfo inte uppdatera när man gick in i den delen varje gång, men även om det känns "b" så kan man (jag i alla fall) trycka på lås i appen fast bilen är låst, och när den "jobbat klart" är laddstatusen uppdaterad. Och den har stämt med verkligheten då alla gånger utom en.
Hur kom du på att det gick få laddstatusen visad rätt genom att låsa bilen i appen? Bra att ha upptäckt en workaround.
Tips: meddela Volvos Customer Care via mail [email protected] så de kan rätta till buggen som det måste vara.
Jag meddela dem en gång en sak som inte funka i appen och då rätta de till det efter några dagar.
/Bo
Det var nån som sa nått i nån tråd om nått liknande och min tanke var att hitta ett sätt att få bilen att göra nått som inte "spelar nån roll" blinka och tuta stör ju folk, öppna låset är ju dumt för då avbryts ju laddningen. Det kanske den kort gör om man gör som jag gjorde också men det funkar för att nå mitt mål.
av DennisE
Jag gjorde en första tur till jobbet imorse(med min XC60 MY22) som är 3.2 mil enkel därjag testade att köra på hybridläget utan att gör nått specieltl för att se hur långt jag skulle komma. När jag kom fram så var det 1 km kvar på batteriet. Det är blandade vägar med 60, 70 och en del 100 km. Men min tanke är att den drog slut på batteriet helt(Om det nu stämmer när jag ska åka hem) är det rimlig sträcka att nå på premiären? Jag vet att det är svårt att svara på då ni inte vet varken körstil eller hur vägen ser ut. Så frågan är väl egentligen om bilen "kör in sig" lite mera vart efter... Borde ju kunna räkna med 4 mi l i alla all. Snart laddstolpe på jobbet så då är det visserligen inte ett bekymmer längre.
Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&h[…]

Jag har besiktigat på samma station sedan 19[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]