Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
#1458166
SundanceKid skrev: tis 03 aug 2021, 10:32 Men du vet att kraften i bilen finns även utan att man laddar bilen? Det är en missuppfattning bland spekulanter att kraften från elmotorn bara finns när batteriet är uppladdat. Det va nån okunnig på forumet som skrev att utan laddning så blir bilen slö med sina 310 hk bensin men det är alltså helt fel. Du har alltid dina 400hk oavsett laddning. Bilen genererar också en del ström till batteriet när du kör. Så har man ingen möjlighet att ladda hemma så kan man använda den som en vanlig hybrid så som toyota och lexus alltid gjort.
Bilen kommer alltid förbruka mer av batteriet än den regenererar. Att tro att det alltid kommer finnas kräm i batteriet, dvs 400 Hk, köper jag inte. Har Volvo uppfunnit ett oändligt batteri 😀?
Visst upplever jag också att bilen känns lite trögare på tomt batteri men det bygger bara på en känsla som jag inte kan bevisa. Det kan nog ha mer med att elen som trots sitt lilla batteri är linjär i sin acceleration till skillnad mot förbränningsmotorn.
Men vad vet jag egentligen!
Användarvisningsbild
av bem
#1458231
Xanthopteryx skrev: tis 10 aug 2021, 07:26 Bilen sparar alltid el så batteriet är inte tomt trots att den säger att det är tomt.
Och tur är det att det inte går dra ur batteriet helt. Det har jag erfarenhet vad som händer med Lithiumbatterier om man gör det för ofta, de blir kassa mer eller mindre om man misshandlar dem så. Har ca. 14 års erfarenhet med elflyg (radiostyrt) där vi använder Litium(polymer) batterier att driva elmotorn. Oj så många batterier jag kört slut på under åren... men lämnar man 10-20% kvar av kapaciteten i batteriet håller de mycket längre (klarar dels höga strömuttag bättre dels får man ut hög kapacitet under längre tid än annars). Sitter visserligen Lithiumion batteri i Volvos rena elbilar och laddhybrider men de mår inte bra heller, liksom Lithiumpolymerbatterier, att dras ur helt. Sen kan man "spara" på Lithium batterier genom att inte ladda till 100%, kanske till 95% för det är när man laddar upp till max volt (100%) på cellerna de tar lite stryk också i längden. Alltså: inte dra ur batterierna helt och inte ladda till 100% då får man längre livslängd på Lithiumbatterier. Detta har säkert Volvo tagit hänsyn till redan så inget man knappast behöver bry sig om när man använder eller laddar sin Volvo elbil/laddhybrid.
/Bo

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]