Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Börjar kännas som att det gammaldags utanpåliggande balansaxelpaketet på den 744 GLT 16 valve jag en gång köpte hade vissa fördelar...
Användarvisningsbild
av frasse4
Förr sa man att en rak fyra på upp till 2 l slagvolym gick att konstruera utan balansaxlar. Volvo frångick ju det med rödblockarna som var upp till 2,3 l, men de är ju inte kända för att vara de mest vibrationsfria motorerna . Dock har man kanske lite högre krav på komfort idag...
Användarvisningsbild
av apersson850
Det var ju just en sån rödmålad sak jag hade med balansaxlar. Skillnaden var rejäl, så axlarna gjorde nytta.
av lekman123
Bilen går nu utan balansaxlar. Jag kapade bort lagerlägena för den drivande balansaxeln med vinkelslip, slog bort axeln och tvättade rent (efter bästa förmåga), ihop med det igen. Ett par extra olje/filterbyten och motorn är i drift igen. Visade sej att bilen hade ett dåligt framhjulslager, så först nu när det är bytt kan man uttala sej om att, tja, bilen går tyst och fint i mina öron. Kan faktiskt inte tycka att det låter nåt konstigt alls, inga vibrationer att tala om. Kan återkomma när syrran kört den tillräckligt för att ha en uppfattning om ifall hon märker nåt avvikande i ljudnivå. Hursomhelst så är ju detta att rekommendera jämfört med att betrakta motorn som skrot.
/Lars
Användarvisningsbild
av Cotag
Brutalt :-D
Det är några som undrat i "balansaxeltråden" om det går att köra utan. Delge gärna dina erfarenheter där.
viewtopic.php?p=1264849#p1264849
Användarvisningsbild
av Cotag
Rullar den på utan axlar?
av MajorD
Har nyligen köpt en sådan här bil för rätt eimligt pris och är nöjd i övrigt med den. Började oroa mig lite när jag läste alla problem folk haft med balansaxlarna. Tänkte först byta in den för bli av med den. Men när jag läser detta inlägg så känns det som att man kanske ska behålla den om detta är medicinen för slippa något haveri. Hur gick allt o bulen rullar fortfarande på fint?
Användarvisningsbild
av Cotag
MajorD skrev:Har nyligen köpt en sådan här bil för rätt eimligt pris och är nöjd i övrigt med den. Började oroa mig lite när jag läste alla problem folk haft med balansaxlarna. Tänkte först byta in den för bli av med den. Men när jag läser detta inlägg så känns det som att man kanske ska behålla den om detta är medicinen för slippa något haveri. Hur gick allt o bulen rullar fortfarande på fint?
"sliti" har haft löpande uppdateringar i den här tråden där han nu kört >2000mil utan axlar på en D4204T5

viewtopic.php?p=1502131#p1502131

https://youtube.com/shorts/hLb0U6fwOcQ?si=TeHxRIyh[…]

Trasig kylardränering

Byter kamrem och pump, fick litet läckage eft[…]

Dra lite lagom så det sitter fast och ser ve[…]

Hastighetsspärren har inget med hastighets[…]