Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Nog håller jag också ratten rakt på min bil, då jag kör rakt fram.

Om ratten är sned åt vänster från fabrik, kompenserar man och bilen åker till höger.
Användarvisningsbild
av bem
Molind skrev: ons 26 maj 2021, 12:25 Vet att det kanske låter orimligt. Men håller jag ratten rak så drar bilen till höger och för att bilen INTE skall dra åt höger så måste ratten vara å vänster.
Och jag har inte kört på något.
Jag hade en V70 2001:a en gång i tiden och den fick glapp i spindellederna fram och det byttes till nya. Jag hämta bilen och tog en provtur. Bilen drog åt höger ganska rejält när jag körde som vanligt dvs. höll ratten rakt. Det var lite halvknepigt faktiskt att hålla sig på vägen, jag fick ju sitta och hålla ratten åt vänster för att bilen inte skulle dra ner i diket åt höger. Hjärnan är väl van att se ratten ”rakt” och muskelminnet också att känna ratten står rakt när man kör rakt fram. Allt rättades till med ny hjulinställning. Jag tycker nog mekanikern i mitt fall borde upptäckt att bilen drog snett vid provkörning efter bytet av spindellederna.
/Bo
av Molind
Nu har bilen varit inne på en hjulinställning och mycket riktigt så fick min PST justera fram. Så nu går den rakt med rak ratt.
av pergrein
Fint att det löste sig :-D
av Mumsmums
Jag har precis samma fenomen. Inte katastrofalt men irriterande. Det blev mer påtagligt med sommardäck monterade. Blir väl att göra en inställning då i samband med första service.
av Magistrat
Hvordan gøres dette på biler med elektrisk servo?
På min 2020 V60 så er også rattet 1,5 cm til venstre .
Har vært inne for justering av forstilling, og justering av rattet rett frem stilling 3 ganger.
Men fortsatt så er det likedan.
Min PST sier at bilen kpmpanserer selv for skjev veibane, noe som vil gi skjevt ratt noen ganger.
Irriterende er det ja!
av Leafs
Åkte med min kollega som har en XC60 som är helt ny och har rullat cirka 50 mil. I hans bil står ratten lite till vänster. Det är alltså lite vi talar om, men fullt synbart. Bilen går dock spikrakt oavsett om det är E4 eller en mindre väg. Undran: kan framhjulen vara fel inställda från fabrik även om bilen går spikrakt? Eller är detta ett fall av korrekt inställda hjul med felaktigt centrerad ratt från fabrik?

Har det någon betydelse om bilen har elektrisk servo?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Med perfekt hjulinställning, ingen sidvind, absolut horisontell vägbana så är ratten rak.
Lutar vägen åt höger(vanligast) driver/hasar bilen åt höger och föraren är tvungen att kompensera med att hålla ratten något vänster.
Lutar vägen åt vänster(motorväg ibland) driver/hasar bilen åt vänster och föraren är tvungen att kompensera med att hålla ratten något höger.

Om hjulinställningen är fel kommer troligtvis att bilen dra åt höger eller vänster, trots att det inte är någon sidvind, absolut horisontell vägbana och ratten kommer inte var rak.

Jag har kört ett stort antal bilar och alla drar pygge-lite åt något håll, ibland märker man det efter några mil och ibland efter 30 mil och det kommer an på toleranser i chassi samt oregelbundheter i däck.
av Leafs
Vi kikade lite närmare på detta idag. Om han kör sakta rakt fram på ett garanterat platt underlag står ratten rakt. Kör han rakt fram på väg som är högre på mitten hamnar ratten lite vänster. Vi tror att det ökar lite med hastigheten. MEN om han kör på samma lutande väg med mittlinjen mitt under bilen står ratten rakt. Det verkar helt klart vara så att det kompenseras för vägens lutning. Att en stor väg lutar SÅ mkt utåt trodde jag inte
B230F går fett

Om jag förstår det rätt så h[…]

Några joule snarare. Eller säg Wh ist[…]

Tack för alla svar, då har jag lite p&[…]

Rivit ut mittkonsolen, rengjort nya R-Design inred[…]