Hej.
Nu har jag äntligen lagt in en video på hur min koppling låter.
Hoppas någon kan förklara om detta låter normalt.?
Moderator: Moderatorer
MickeM skrev: ↑sön 27 jun 2021, 09:53 Det låter faktiskt lite väl bankande, men det kan vara förvrängt ljud.Tycker faktiskt att det låter som på filmen
Låter det rätt på filmen, du som hört deti verkligheten?
Skulle kunna vara svänghjulet.
Står du på förarsidan eller passagerarsidan av bilen?
Om det är svänghjul/växellåda eller nått vid multiremmen.
Växellådan ofarliga missljud låter som om man skulle snabbt vrida en transmission fram och tillbaka i kugghjulsglapp.
"Tack tack tack"
Lucif3r skrev: ↑mån 28 jun 2021, 01:58 Nej det är inte vanligt, men heller inte så ovanligt att man kan utesluta det. Växllådorna är väldigt bra, det är sällan man får problem med dom om man inte misshandlat dom.
Dubbelmasse-svänghjulen händer desto oftare att dom rasar - dock fortfarande inte så ofta att det kan räknas som vanligt.
Jag lutar mer mot att det är svänghjulet som är kasst, än att det skulle vara växellådan.
I det här skedet är det dock tryvärr svårt att gå vidare med felsökning via internet... Man lär tyvärr ta ner växellådan och kontrollera alla komponenter i person.
MickeM skrev: ↑mån 28 jun 2021, 18:10 Normalt, börjar DMF svänghjul leva om utan bara HLVTE när dom är kass. Slammer och bank.
I riktigt ovanliga fall har dom rasat så det är friläge. Dvs fjäder,mm havererar helt så plattorna separerar. = nästan urkopplad
Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]