Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Lagerpe skrev:Jag har haft liknande funderingar. Vad händer om man inte haft tillfälle att ladda upp batteriet på länge? Räcker den där återvinningsfunktionen (eller vad den nu kallas - systemet som sägs ta vara på energin vid nedbromsningar och sånt...) för att hålla batteriet fulladdat om man har kört på motorväg i hundratals mil?
Också intressant att läsa Deranks kommentar tidigare om tvära kast. Det låter som om fyrhjulsdriften som åstadkoms med det här hybrid-systemet är ganska primitivt, jämfört med AWD på tidigare XC60:an...
Det var chefens egna ord, jag märkte aldrig av det själv det lilla jag körde den då han fick den., men jag körde ju lungt iom att det inte var min bil och chefen åkte med :-) Han kom från en XC60 och tycker att den nya V60in slänger betydligt mer med ändan.
Användarvisningsbild
av Paglar
Jag var ute och halkade omkring i morse när de våta vägbanorna frusit till på odubbade vinterdäck. Vid eldrift är inte kraften/vridmomentet på bakhjulen lättdoserad så det är väldigt lätt att gasa på sig. Vid andra tillfällen då jag kört i pure och B-läge kan den tappa greppet på bakhjulen vid motorbroms och halka. Det intressanta är ju att bilen uppför sig helt olika beroende på om den är bakhjulsdriven, framhjulsdriven eller driver på alla fyra, om den motorbromsar på bakhjulen, framhjulen eller på alla fyra hjulen.
av Lockis
poseidon skrev: sön 14 mar 2021, 19:45 Kan man få n den att alltid köra på awd utan att fippla med nått vred varje gång man startar bilen?
Lätt svar nej.

Svårt svar. Förmodligen någon firma som kan ändra startläget.

Nu vet jag inte om det stämmer på hybriderna, men vanlig awd är alltid aktivt när du startar från stillastående.

Att ha constant awd aktiverar på en Volvo hybrid verkar inte vara en bra idé
Bor i stockholm och "vi" har inte så mycket användning av AWD här. Vintern är oftast mild och i år hade vi snöväglag kanske totalt ca 15 dagar. Det blir ganska snabbt uppkört.
Vanlig körning sker så gott det går i el-läge (PURE) och funkar OK när det är halt, ska man snabbt ut i en korsning spinner bara bakhjulen och man kommer inte framåt, bensinmotorn startar först när du trycker ner gasen ordentligt, ligger du däremot i HYBRID läge startar bensinmotorn så fort bakhjulen släpper och du kommer ut snabbt i korsningen. Bilen kan bli lite svajig med bakhjulsdriften i rondeller och liknande. Men i högre hastighet märks ingen skillnad. Man lär sig snabbt att vara försiktig med gaspedalen i el-läge då vridet kommer direkt på hjulen, dvs att de spinner lätt. Kör man i AWD läge är greppet inga problem, precis som vanlig bil med AWD.

2 gånger har vi varit i fjällen och båda gångerna ordentligt med snö, på motorvägar och landsvägar kör jag i vanligt hybrid läge men när man närmar sig småvägar läggar jag i AWD. Otroligt bra grepp, och då har jag pressat bilen ordentligt på snö/is underlag. MEN, man märker en viss skillnad emot "vanlig" AWD, kom innan ifrån BMW:s "AWD" xDrive och ja, det är 2 olika känslor, mest pga på volvon ligger mest effekt på framhjulen medans på BMW på bakhjulen. Föredrar xDrive men volvos eAWD tycker jag de lyckats bra med.

Och ja, du har alltid AWD trots tomt batteri. Finns alltid lite kräm kvar samt att bilen laddar batteriet extra i AWD läge vilket medför högre förbrukning.
Tack för alla utförliga svar! Riktigt intressant att läsa!
En annan fråga: Om man har tomt batteri och kör typ 100 mil på motorväg i "Charge" läge, kan man på så vis ladda upp batteriet helt?
Lagerpe skrev:Tack för alla utförliga svar! Riktigt intressant att läsa!
En annan fråga: Om man har tomt batteri och kör typ 100 mil på motorväg i "Charge" läge, kan man på så vis ladda upp batteriet helt?
Svar ja, den laddar så länge du har charge aktivt eller tills det är fullt! Bild När motorn laddar batteriet upplever jag det fortare än vid laddning via sladd, kanske är placebo för man ser batteristapeln öka men känslan är att det går snabbare i alla fall! Charge drar ca 5l/100km, brukar ladda 1/4 på ca 3mil med charge aktivt under långkörning.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av fragge
Bilen ser till at ha en buffert i batteriet så att den alltid kan driva bakhjulen och ge effekt vid behov. Motorn är även en generator som kan generera den energi som bilen behöver för att alltid ha 4-hjulsdrift tillgängligt. Så ja, batteriet blir i princip aldrig tomt, motorn ser till att det finns en buffert. I teorin skulle du kunna köra tomt om du kunde accelerera 0-120km/h om och om igen utan att sakta in emellan accelerationerna(för då laddas batteriet igen) men det är inte praktiskt möjligt.
av sorsj
Tack för alla intressanta svar. Volvos marknadsföring är inte särskilt bra på att föra fram 'hårda' fakta till den teknikintresserade; då är det bra med ett sådant här forum.

Återstår en datauppgift som jag inte lyckats hitta: Är det 71 l tank även i laddhybriden?

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]