NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tessan
Kollat kablage men hittar inget.
Felet kom igår igen utan att jag rört bilen. Det regnade och var kallt.
Centrallåset reagerade inte alls. Väntade till idag då det var sol och då funkade den fint.
Jag ser att det är fukt där chassinumret står i framrutan. Finns det nått ställe där det kan komma in vatten när det regnar eller tvättar bilen som gör att hela centrallåset stänger ner?
av kvillebäck
Vanligaste stället att det tränger in är nog överkant framrutan som brukar lossna. Aldrig hört att det påverkar centrallåset med vatten därifrån.
Har du kollat kontakten mellan dörr och kaross?
Vatten kanske kan tränga ner i dörrarna om någon list vid rutan är dålig men tveksam i alla fall om det skulle slå ut centrallåset.
av Tessan
Jag har inte plockat isär kontakten mellan dörr och kaross. Finns det nått man kan smörja med i kontakten för att det ska bli bättre kontakt när man ändå har isär den?
Användarvisningsbild
av 3r1k
Vågar nästan säga att felet garanterat beror på dålig kontakt i kontaktstycket mellan kaross och dörr på förar eller/och passagerarsida. Detta beror på att det kommer in fukt.

Detta verkar vara en barnsjukdom på samtliga V50/S40 2006 då Volvo detta år bytte till detta "nya" kontaktstycke som sitter mer utsatt än hur det tidigare såg ut på 2004-2005 modeller. Varför du får alla dessa felkoder beror på att dörrarna är kopplade mot canbusen som vid problem i dörrkontakterna fortplantar sig ut i hela nätverket i bilen.

Ett quickfix är att koppla isär och sätta ihop kontakterna några gånger och lägga på lite kontaktfett, ingen långsiktig lösning men borde lösa problemet i några månader framöver.
Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]