Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe64
Lövet skrev: tis 09 feb 2021, 18:42
frippe64 skrev:Eller menar du kanske T4F?
"Volvo
har en högre skadefrekvens för skador på växellådan/drivningen
än medelbilen. Det beror främst på skador på kopplingen, där
Volvos 1,6-litersmotor är kraftigt överrepresenterad."

Det är alltså inte motorn som är problemet där. Sen kommer

"Bland de större märkena har även
Volvo klart fler skador på spridare än medelbilen. Även för
Volvo är det 1,6-litersmotorn som är drabbad och det gäller
både bilar drivna med diesel och med bensin/etanol"

Den sista meningen är ju lite spännande för alla etanolmotståndare att ta till sig. Att det är lika vanligt med spridarskador på etanol och diesel är inte riktigt deras världsbild ;-)
Kopplingsproblemen gäller väl uteslutande 1,6D/D2? På T3/T4/T4F har det väl inte varit några kopplingsproblem?

Vad det gäller spridarna så är det väl inga problem på Volvo-dieslarna utan bara på PSA?
av prosecute
Tack för synpunkter, mycket uppskattat för en novis!

Jag är inte särskilt orolig över motorn (men ska såklart kolla upp spridarna) utan det är växellådan som oroar mig lite. Tror ni Powershift-lådan orkar köra några tusen mil till?

Vad tror ni om andrahandsvärdet, står sig D3:an bättre där?
av Lövet
frippe64 skrev:Kopplingsproblemen gäller väl uteslutande 1,6D/D2? På T3/T4/T4F har det väl inte varit några kopplingsproblem?
Rapporten är påfallande dålig på att specificera exakt vilken motor det är som gäller. Synd.
Baserat på diskussionerna i det här forumet tror jag dock du har helt rätt.
Användarvisningsbild
av js1
Jag hade en V70 2013 T4 (ej F) Powershift.
Gillade motorn, gick tyst vid normal körning, bra gasrespons och kändes större än 1,6l. Gick relativt snålt också.
Växellådan var jag mer tveksam till. Den havererade 3 månader efter jag köpt bilen. Den hade då endast gått drygt 4000mil. Som tur var gick det på garanti och man bytte ventilpaketet. Efter nån månad fick jag felkod på lådan igen. Då kollades/justerades oljenivån och därefter funkade den felfritt under 3000 mil innan vi bytte bil. Den växlar snabbt och smidigt vid körning. Upplevde den dock som lite ryckig vid kökörning. Den var svår att starta ryckfritt med från stillastående. Antingen fick man smyga iväg eller dra på hyfsat rejält. Vid ”normal” start blev det gärna ett ryck. Det rullar ju många bilar med PS lådor men man vet ju inte om dom gått felfritt sen ny. Jag skulle inte slarva med oljebytena. Jag inbillar mig att dom smutsar ner oljan mer än en konventionell automatlåda i och med att det alltid blir en viss slirning på lamellerna.
När den var kall hade den svårt att hitta dragläget och hela bilen gungade/ryckte som fan de första metrarna.
Nu kör jag Geartronic och gillar karaktären hos en konverterlåda betydligt bättre.

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]