Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En sak till:

Tror ni det påverkar driftsäkerheten att göra denna: https://engineered.polestar.com/se/prod ... p-original

Just ja: det är ju en manuell låda - tänkte dra båtar med bilen och då har jag hört för många år sedan att manuell är bättre så gick väl bara på det utan att ha en aning om det är rätt hehe. Men då ingår kanske inte oljebyte där heller vid service? Något man kan göra med den för att vara snäll mot den med? :)
Driftsäkerheten ökas ju inte för att du servar den extra mkt och inte sjunker den för att du lägger in Polestar. Alla bilar kan gå sönder när som helst utan förvarning och då är väl det bästa att ha VOC som man kan kontakta om så är fallet. Jag skulle inte engarera mig i att byta kamrem på den åldern och milen, gör det efter intervallet istället däremot ska du kolla statusen på aggregatremmen. Skulle inte kosta på en rostskyddsbehandling då värsta rosten inte kommer underifrån utan av slitage och stenkott på lacken och allra helst på taket, nu är XC70 rätt skyddad så den får inte rosten runt hjulhusen/skärmkanterna som vanliga V70.
Manuell låda med dubbelmassesvänghjul är väl inte heller bättre när man drar båtar. Har båt och automat i bilen nu och tidigare manuell och och det är betydligt bättre med automat i kombination med AWD så man slipper slira på kopplingen vi sjösättning/upptagning. Skulle själv inte gå tillbaka till manuell.

Jag tror också att du bör överväga en ny bil med assistans om driftssäkerheten är ett orosmoment.
dannesk skrev: lör 06 feb 2021, 19:04 Driftsäkerheten ökas ju inte för att du servar den extra mkt och inte sjunker den för att du lägger in Polestar. Alla bilar kan gå sönder när som helst utan förvarning och då är väl det bästa att ha VOC som man kan kontakta om så är fallet.
Driftsäkerheten blir så klart bättre när man servar den oftare. Svårt att räkna på en bil så klart men gör 1000 det så kommer dessa vara mer driftsäkra.
dannesk skrev: lör 06 feb 2021, 19:04 Jag skulle inte engarera mig i att byta kamrem på den åldern och milen, gör det efter intervallet istället däremot ska du kolla statusen på aggregatremmen.
Ok
dannesk skrev: lör 06 feb 2021, 19:04 Skulle inte kosta på en rostskyddsbehandling då värsta rosten inte kommer underifrån utan av slitage och stenkott på lacken och allra helst på taket, nu är XC70 rätt skyddad så den får inte rosten runt hjulhusen/skärmkanterna som vanliga V70.
Tack. Ska blir nog stenskottsfoliering på delar av den.
dannesk skrev: lör 06 feb 2021, 19:04 Manuell låda med dubbelmassesvänghjul är väl inte heller bättre när man drar båtar. Har båt och automat i bilen nu och tidigare manuell och och det är betydligt bättre med automat i kombination med AWD så man slipper slira på kopplingen vi sjösättning/upptagning. Skulle själv inte gå tillbaka till manuell.
När jag gick fordon så fick vi lära oss att automatlådor slits snabbare än manuella med tunga släp och att det är enklare och framförallt billigare att byta koppling än låda. Men lärarna hade väl fel där då.
dannesk skrev: lör 06 feb 2021, 19:04 Jag tror också att du bör överväga en ny bil med assistans om driftssäkerheten är ett orosmoment.
Förstår inte varför man inte ska kunna göra en gammal bil driftsäkrare..
valln skrev: lör 06 feb 2021, 20:38 Vid lämpligt tillfälle byt växellådsolja, kylarvätska, bromsvätska och servo-olja samt givetvis haldex-olja.
Inget av ovanstående ingår normalt vid Volvoservice.
Vad gäller batteriet ladda upp det med smart laddare och se hur det fungerar. Du kan kolla om du hittar tillverkningsdatum oftast vid polerna.
Tack för svar! Dessa åker in på listan över saker att göra. :)
Volvorookie skrev:Driftsäkerheten blir så klart bättre när man servar den oftare. Svårt att räkna på en bil så klart men gör 1000 det så kommer dessa vara mer driftsäkra.
Om du servar en bil mer frekvent än intervallet på årsbasis så kommer du ändå inte få den driftsäkrare då fel ändå kan inträffa som inte förebyggs vid en service.
Volvorookie skrev:När jag gick fordon så fick vi lära oss att automatlådor slits snabbare än manuella med tunga släp och att det är enklare och framförallt billigare att byta koppling än låda. Men lärarna hade väl fel där då.
Kör du hela tiden med tunga släp eller båtar, det är skillnad att köra med det ibland och konstant med tungt släp på kroken? Skulle detta vara ett problem idag på en modern automatlåda så skulle du nog läst det frekvent. Manuella lådor är utdöende och Volvo, MB m.fl. har ju slutat leverera bilar med manuella lådor förutom vissa enstaka modeller. Överhettar du lammeller eller ett dubbelmassesvänghjul som vissa gjort med båtuppdragningar på ramper så är det kört och byta koppling/svänghjul på en V70 får du lyfta ur lådan vilket är ett rätt omfattande jobb.
Volvorookie skrev:Förstår inte varför man inte ska kunna göra en gammal bil driftsäkrare..
En gammal bil har ett slitage på komponenterna och felen uppkommer efter en tids drift som med rost osv. och du har köpt en gammal bil som du inte vet hur den behandlats. Du kan inte värja dig för komponentfel hur mkt du än försöker, du vet ju inte vad som kommer att fela näst och man kan inte byta allt i förebyggande syfte. Har du VOC så kan du kalla på assistans om något felar på bilen oavsett var du står.

För att få status på batteriet innan du byter gör ett belastningstest som typ Mekonomen utför gratis. Oavsett om du byter eller ej så skaffa en intelligent laddare och montera en snabbkontakt på batteriet och chassiejord så kan du ladda batteriet regelbundet så förlänger du livslängden på batteriet markant och säkerställer funktionen på densamma.
dannesk skrev: lör 06 feb 2021, 21:07 Om du servar en bil mer frekvent än intervallet på årsbasis så kommer du ändå inte få den driftsäkrare då fel ändå kan inträffa som inte förebyggs vid en service.
dannesk skrev: lör 06 feb 2021, 21:07 En gammal bil har ett slitage på komponenterna och felen uppkommer efter en tids drift som med rost osv. och du har köpt en gammal bil som du inte vet hur den behandlats. Du kan inte värja dig för komponentfel hur mkt du än försöker, du vet ju inte vad som kommer att fela näst och man kan inte byta allt i förebyggande syfte.
Aja det jag eftersökte angå öka driftsäkerhet var svar likt det valln skrev tex. Tänkte att en bil som är 5år gammal borde gjort att många har erfarnehet av modellen och kanske kan säga saker som brukar krångla/ge upp och där jag kan byta innan det händer - och där med få den mer driftsäker. Men tydligen en galen tanke. :)
dannesk skrev: lör 06 feb 2021, 21:07Har du VOC så kan du kalla på assistans om något felar på bilen oavsett var du står.
Funkar VOC som tillägsförsäkring många försäkringsbolag har med assistans? 390kr/år är klart värt det i så fall. :)
dannesk skrev: lör 06 feb 2021, 21:07För att få status på batteriet innan du byter gör ett belastningstest som typ Mekonomen utför gratis. Oavsett om du byter eller ej så skaffa en intelligent laddare och montera en snabbkontakt på batteriet och chassiejord så kan du ladda batteriet regelbundet så förlänger du livslängden på batteriet markant och säkerställer funktionen på densamma.
Tack, blir till att göra det. :)

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]

Googlat på numret? Finns ju massa i Sverige.[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]