Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av corey1337
Känslan är att det är diesel värmaren, kör nästan alltid den när jag vet att jag ska köra runt 4-5 mil, annars motorvärmaren. Nu sist körde jag 6 mil när det var typ 25- när jag for dit 3 mil varnade den inget, när jag for hem då varna den, då hade jag kört diesel värmaren när den stod still.
Användarvisningsbild
av pb81
Jag hade samma på min nu under jul. Den drog 2dl kylarvätska. Blev helt nojjig och började med att utesluta dieselvärmaren. Körde 20 mil utan att den drog en droppe. Sen började jag använda värmaren två ggr om dagen, har nu kört 80 mil utan att den dragit vatten.

Kan vara så att du haft en luftficka om de varit på kylarvattnet på något vis vid service. Har läst att många haft läckage i cirkulationspumpen till värmaren med. Uteslut den ett tag o se om det hjälper. Tänk på att alltid ställa bilen på samma ställe när du kollsr nivån, även utetempen bör vara samma.
av corey1337
Det konstiga är att nu när jag inte har kört dieselvärmaren så blir det inte låg kylarvätske nivå, samtidigt skrämmande att jag inte vet om det är de som är felet. ´
Ska lämna in den på torsdag ändå.

Men när jag startar dieselvärmaren så låter det som rinnande vatten, har aldrig hört de förut med denna bil ( har inte ägt denna bil så länge, sen i somras), nånting skumt är det med just värmaren :P
av corey1337
Uppdatering.

Spricka i cylinderblocket 😩😩😩

Satt en motor i som hade gått 13000mil(D5244T12) nu får jag en som har gått 5000mil samt att jag passar på att optimera den.

Som tur är så täcker min försäkring detta(volvia) däremot så får jag betala en självrisk på 7500kr (så klart inte optimeringen den får jag stå för själv). Samt förlängd garanti, så de känns bra i alla fall 🤓

Trevlig helg 😎
Just i detta nu så har jag varit utan bil i 5 veckor, förmodligen så får jag tillbaka bilen till veckan om allt går vägen.
Användarvisningsbild
av pb81
Ajaj, jäkla tur försäkringen tar det. Är väl inte vanligt att den motorn spricker? Är väl mest VEA som beter sig så?
av ridax
Min försäkring bytte ctlinderhuvud på min förra V60 D3. Betalade 1,500 i självrisk. Folksams maskinskademoment verkar klart förmånligare än Volvias.
av corey1337
Jo jag har läst de tidigare, men när jag prata med bilbolaget så lät de annorlunda, att de händer att topplockspackningen måste bytas, men att de va en spricka så att motorn behövde bytas hade han inte varit med om. Därför självrisken vart 7500kr är bilens ålder(gissar på att din bil måste varit yngre)😊 själva hanteringen av skadan är enbart positiv.
av Lobocut
Om bilen vid skadetillfället körts högst 8 000 mil är självrisken 2 000 kr.
• Om bilen körts 8 000–10 000 mil är självrisken 3 500 kr.
• Om bilen körts 10 000–12 000 mil är självrisken 5 500 kr.
• Om bilen körts 12 000–17 000 mil är självrisken 7 500 kr.
Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]