Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
least skrev:Vi bilägare som äger rostbolaget som utför testerna...

ViBilägare anlitar företaget som gör kontroller åt dom. Var ser du att ViBilägare äger Rostskyddsmetoder? Källa på det!
av III
Kritiken har ju hittills gält 90-serien, 60-serien är ju också spa, någon som har kollat om de är lika tveksamt rostskyddade eller har volvo gjort några förbättringar?
av refbob
Vill du bli nöjd och belåten, se naturen genom plåten. Snart en Volvo hos dig... Synd, jag som funderade på att ta över tjänstebilen. Volvo har ju fått sämre rostbetyg och nu ser vi väl resultatet. Sverige är tänkt som en "liten marknad" för Volvo och vi har ju salt vägarna så får man väl skylla sig självt... Väldigt stor andel av nya bilarna säljs ju just som tjänstebilar och dessa köpare bryr sig väl inte så mycket bara bilen ser fin ut i 3 år...
av AndS
Körde tidigare V70II 24000mil/9 år och inga rostproblem och storslarver med tvätt, max 5-10 ggr/år.
V90CCn blir fyra år i februari och har då rullat 8000mil. Kollade lite snabbt vid senaste hjulbytet och inget speciellt.
Om sedan bilen har någon rostskada efter 15 år, tja det är väl vad man får räkna med oberoende av bilmärke.
Användarvisningsbild
av perin
III skrev:Kritiken har ju hittills gält 90-serien, 60-serien är ju också spa, någon som har kollat om de är lika tveksamt rostskyddade eller har volvo gjort några förbättringar?
I artikeln står det att de sett samma symptom på alla Volvo byggda på SPA plattformen.
av AndS
En fundering man kan ha, är det rosten som gör att man skrotar dagens bilar framöver eller dyra reparationer?
Användarvisningsbild
av js1
Jag var ute kikade på en av våra företagsbilar idag lite hastigt. En V90CC D4 2018 som rullat 11500mil i sydsverige på tre år. Enda underhållet är en automattvätt lite då och då.
Tittade och lös med ficklampa på de delar man ser utan att krypa under bilen. I främre hjulhus, bottenplattan bakom framhjulen samt bakvagnsbalken. Bakvagnsbalken ser man inte mkt av när man tittar framför bakhjulen men bakifrån ser man stora delar av balken. Jag kunde inte se några rostangrepp någonstans på chassiet. Den målade bakvagnsbalken var skitig (naturligtvis)
men jag kunde inte se några rostangrepp likt de på Vi Bilägares bil. Den har ju svår gravrost som borde vara lätt att upptäcka. Kändes lite tryggare efter att ha tittat på vår företagsbil.
av least
js1 skrev: tor 14 jan 2021, 21:29 Jag var ute kikade på en av våra företagsbilar idag lite hastigt. En V90CC D4 2018 som rullat 11500mil i sydsverige på tre år. Enda underhållet är en automattvätt lite då och då.
Tittade och lös med ficklampa på de delar man ser utan att krypa under bilen. I främre hjulhus, bottenplattan bakom framhjulen samt bakvagnsbalken. Bakvagnsbalken ser man inte mkt av när man tittar framför bakhjulen men bakifrån ser man stora delar av balken. Jag kunde inte se några rostangrepp någonstans på chassiet. Den målade bakvagnsbalken var skitig (naturligtvis)
men jag kunde inte se några rostangrepp likt de på Vi Bilägares bil. Den har ju svår gravrost som borde vara lätt att upptäcka. Kändes lite tryggare efter att ha tittat på vår företagsbil.
Har du möjlighet att ta bilder på er bil?
Den är närmast identisk vad gäller milantalet.

Dock behöver du inte kika i de främre hjulhusen, plåten där är aluminium.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lite off topic men vill man slippa rost så är det klart bra att ha bilen i varmgarage (5-10C) tillsammans med en kondensavfuktare (ställd på 70%) och ett par oscillerande bordsfläktar som man ställer på golvet på ömse sidor om bilen. När bilen är blöt låter man fläktarna gå några timmar så är undersidan torr sen. Bromsskivor och sånt slutar nästa att rosta ;-)
Men viktigast är kanske att inspektera undersidan en gång om året, det är ofrånkomligt att stenskott slår hål på rostskyddet. Inget problem om man fixar det i tid. Bilprovningen har aldrig sagt nej då jag frågar om jag får vara med under lyften och kolla undersidan :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
least skrev: fre 15 jan 2021, 08:35 Har du möjlighet att ta bilder på er bil?
Den är närmast identisk vad gäller milantalet.

Dock behöver du inte kika i de främre hjulhusen, plåten där är aluminium.
Ska försöka ombesörja det vid tillfälle,
Är inre plåten in mot motorrummet av alu hela vägen?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]