Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kör med 19" både Sommar och Vinter (dubb) - 19' är det minsta laget för den bilen skulle jag säga, gå för minst 19" om du har möjlighet, gör hela bilen, 215 är lite väl smala med
av eqt
Vanliga V90 med större än 18” förses original med 255-bredd, bortsett från 21”.

Eftersom V90 känns mer planterad i kurvor jämfört med V90CC så hade jag inte gått på något smalare än V90CC:s originalbredd, det vill säga 235.

235 är inte otroligt brett men din stoppsträcka och väghållning kommer påverkas positivt jämfört med en bredd på 215.
Lustigt att det skiljer så mycket i åsikter kring bredden.
Jag skulle nog klara mig utmärkt med 195 i bredd om det fanns till 18", jag kör inte så aktivt att jag märker någon skillnad. Däremot tycker jag att V60CC är tillräckligt hård/stötig redan med 18", skulle aldrig få för mig att kränga på något större just på grund av komforten. Min körning är mestadels på asfalt men även utanför, faktiskt stor skillnad på framkomlighet/grepp med fördel för de smalare däcken.
Körde XC90 med 20 eller 21 tum, det var inte alls behagligt. Bilen hade varken bra väghållning/beteende på krokiga vägar eller bra egenskaper utanför vägen = snyggt att titta på men inte speciellt funktionell.

Kan vara sjukt snyggt med stora fälgar på rätt bil, men man måste prioritera vad som är viktigast för en själv och framförallt testa vad som funkar och inte.
Jag kommer köra 18" på min V60CC på både sommar och vinter. Brädden är 215 vilket är original från Volvo. Vill ha mer komfort så 19" fick vara. Dom pengarna satte jag på styligpaketet istället. Sen att däcken blir billigare är ju en bonus :-D

Provade en V90CC med 20" under beslut fasen av V90/V60 och den tyckte jag inte om. Stötig och spårig var den :-(

Mvh
Per
av eqt
Javerhammar skrev: tis 29 dec 2020, 08:55 Körde XC90 med 20 eller 21 tum, det var inte alls behagligt. Bilen hade varken bra väghållning/beteende på krokiga vägar eller bra egenskaper utanför vägen = snyggt att titta på men inte speciellt funktionell.
Även om breda däck, till viss del, är trendigt så har det även en påverkan med nackdelar och fördelar, som alltid. Körde du en XC90 med 20” eller 21” kan det varit såpass breda däck som 275 vilket åtminstone är det brett för att vara en Volvo. Hade samma bil körts med en bredd på 195 så hade du definitivt upplevt det du beskriver även i de lägsta hastigheterna.

Men V60CC likt XC90 är byggd med mer fokus på vägdynamik och mindre fokus på off-road, inte minst med tanke på fjädringen som är ganska stum i jämförelse med andra fordon som är kapabla off-road.

Utöver det, för att främja och underlätta off-road, hade jag gärna sett V60CC och V90CC med högre däckprofil. Det är något som erbjuds i andra cross-overs och faktiskt i vissa helt vanliga kombi-modeller. T.ex. har vi vanliga Audi A6 Avant med 225/55-18 kontra Volvo V60CC med 215/55-18. För ett fordon orienterat för off-road hade Volvo kunnat utöka rullomkretsen vilket hade resulterat i mer profil, komfort och köregenskaper off-road. För de som vill.

I och med att V60CC:s fjädring är mer europeisk än amerikansk så hade jag valt bredare däck än 215 på 18”. Med Volvos originaldimension på 225/55-18 så är man i toppen över hur mycket komfort man kan skapa i en V60CC. Är man ute efter ännu mer i samma storleksklass så finns ju XC60 med luftfjädring och 235/60-18 (om möjligt med den fjädringen).
Håller med i allt du skriver - hade gärna gått upp i däckprofil om möjligt.
Det jag ville få fram är att olika dimensioner passar för olika ändamål. 20" med låg profil på V60CC funkar säker bra om man till 90% kör motorväg eller fina landsvägar, men på dåliga grusvägar, lera m.m. är smalare 18" med en högre profil kanske ett bättre val.
av eqt
Javerhammar skrev: tis 29 dec 2020, 18:41 Håller med i allt du skriver - hade gärna gått upp i däckprofil om möjligt.
Det jag ville få fram är att olika dimensioner passar för olika ändamål. 20" med låg profil på V60CC funkar säker bra om man till 90% kör motorväg eller fina landsvägar, men på dåliga grusvägar, lera m.m. är smalare 18" med en högre profil kanske ett bättre val.
Håller med dig. Det jag var inne på var att Volvo kunde lämnat ännu mer hjulhus på CC-modellerna. 45-profil på 19” är ganska generöst, men enligt mig är det lågprofil (eller på gränsen sett till dagens standard). Så på ett sätt tycker jag det är lite synd att man får lågprofil på ett off-road-fordon genom att bara gå upp en fälgstorlek från den minsta möjliga. Men nog om det :oops:

Vi hade en V60CC MY19 med 18” och 60-profil. Väldigt behagligt. Det var vinterdäck på 215/60-18. Dock skall sägas att bilen kördes aldrig tungt lastad, eller ens lastad så det var inget som tog emot i hjulhusen eller såg ut att ligga för tight. De skiljde sig 3% från den originala rullomkretsen med däck på 215/55-18.

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]