Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hemglass skrev: lör 21 nov 2020, 16:26
sicnarf skrev: lör 21 nov 2020, 16:17 Han tror sig veta, men säger inget. Lol!
Många fel som uppstår på exempelvis en volvo är rätt vanligt förekommande, det är inte bara en som har ett unikt fel 🙂.
Jag är rätt säker på vilket felet är eftersom jag hade det med, men ville försäkra mig om att det inte exempelvis var att hjulbultarna inte var lösa , men tyckte att tonen i svaren var väldigt negativa tyvärr. Tråkigt.
Åh, du är så larvig! Säg vad det är. Skulle aldrig köpa hemglass av dig! :-)
Låter det när bilen är stillastående invid höger framhjul så måste det vara något som drivs av generatoremmen.
Allt vid sjäva hjulet står stilla och varken låter eller vibrerar då, hur illa det än är.
Om det låter stillastående så lyft huven med motorn igång och försök avgöra mer exakt vart det kommer ifrån.
Högt, lågt bak eller fram, allt är viktig info.
Titta också på remmens spännare om den hoppar eller skallrar. (Hjulet ovanpå remmen sett rakt ner från kärlet för kylvätska)
Skuret frihjul i generatorns remskiva får remmen att hoppa och skallra. Främst på låga varv.
Mycket vanligt fel.

Behövs lite varv på motorn för att få ljud/vibration får du ta hjälp av någon. Man kan inte gasa från motorrummet på bilar längre.

Det kan ju ocks å vara ett avgasrörsfäste som gått av så röret ligger emot någonting.
Det kan låta illa det...
MickeM skrev: sön 22 nov 2020, 10:31 Om det låter stillastående så lyft huven med motorn igång och försök avgöra mer exakt vart det kommer ifrån.
Högt, lågt bak eller fram, allt är viktig info.
Titta också på remmens spännare om den hoppar eller skallrar. (Hjulet ovanpå remmen sett rakt ner från kärlet för kylvätska)
Skuret frihjul i generatorns remskiva får remmen att hoppa och skallra. Främst på låga varv.
Mycket vanligt fel.

Behövs lite varv på motorn för att få ljud/vibration får du ta hjälp av någon. Man kan inte gasa från motorrummet på bilar längre.

Det kan ju ocks å vara ett avgasrörsfäste som gått av så röret ligger emot någonting.
Det kan låta illa det...
Ljudet verkar komma från generatorområdet. Och det låter ganska likt motorljudet en stund, sen sjunker ljudet i hastighet och höjd en stund och sen går det tillbaka till motorns hastighet och blir högre. Så det går liksom i vågor
Ang missljudet så slit av remmen o känn på alla hjul , troligen glappar det någonstans.
Stäng av ac o se om det tystnar.
Ganska vågligt att inse att hjulen glappar o jag vet inte varför ...men bestämmer mig för att köra hem??
Förstår det oxå som att du inte skruvar själv utan lämnar iväg det? Varför inte göra det direkt än o få miljoner tips här som en mek med all säkerhet kan kolla snabbt till dig?

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]