Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
dieselkenneth skrev: lör 14 nov 2020, 22:42 Är fjädrarna på bromsoken rätt monterade? Är dom felmonterade får man en svampig känsla.
S6024t skrev: lör 14 nov 2020, 23:08 Precis som "dieselkenneth"säger...
Jag blir nummer tre på den frågan...
Många sätter fjäderbygeln så den pressar oket utåt. Fjäder"armarna" ska dra oket in mot hjulcentrum.

Vassis skrev:Rent hypotetiskt låter det som något konstigt med bromsservon. Vacuum läkage på någon slang eller liknande kanske värt att kolla.
Bromspedalen skulle aldrig gå i botten om det läckte in luft och försämrade vakuumet.
Problemet blir då upplevd stum pedal och mycket högre pedaltryck för att få bromsverkan. Hydrualiska blir lika, dvs hur långt man får trycka pedalen påverkas inte av det.

Så vida inte bromsen slår till med full kraft när den väl kommer. Dvs 0 eller 1. Då, skulle man kunna misstänka panikbromsassistansen.
Användarvisningsbild
av Leaxin
Tack för svaren!
MickeM, dieselkenneth & s6024t:
Ok fjädern ser väl korrekt ut? (se bild) Sitter likadant på båda sidor fram. Borde vara samma bak... :-(
Tycker slangarna ser bra ut fram åtminstone.
Hade varit skönt om det var det dock...

Erik Å & Hasse53:
Lurar på denna:
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... g-pa1267sv
Borde väl funka?

Tack för mycket goda råd! :-)
Bilagor
bromsok.jpg
bromsok.jpg (127.16 KiB) Visad 508 gånger
Är du säker på att du har rätt fjädrar, mina ser helt annorlunda ut. De är även monterade så att fjädern sitter under klacken ( som sitter i mitten av det uppoch nedvända uet på bilden) på okhållaren. Svårt att se men sitter det rätt i nederkant???
Användarvisningsbild
av Leaxin
dieselkenneth skrev: sön 15 nov 2020, 19:29 Är du säker på att du har rätt fjädrar, mina ser helt annorlunda ut. De är även monterade så att fjädern sitter under klacken ( som sitter i mitten av det uppoch nedvända uet på bilden) på okhållaren. Svårt att se men sitter det rätt i nederkant???
Ptja, de är nog inte köpta på Volvo, men allting ser så nytt ut att det borde följt med. Återigen, inte jag som bytt. :-(
Aha, men det är väldigt bra spänn mot okhållaren (spänner mot navet). Men den går längre ner på din?

Jag kan inte se att man kan vända på fjädern på just detta oket, så borde väl vara rätt?
Får försöka lufta det och se om det hjälper.
Bilagor
bromsok2.jpg
bromsok2.jpg (146.8 KiB) Visad 484 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Leaxin skrev: sön 15 nov 2020, 17:29 https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... g-pa1267sv
Borde väl funka?
Ja det är precis den jag har, lite oskäligt dyr faktiskt eftersom plastlocket är rätt så smäckigt. Har lyckats spräcka ett men den andra luftaren jag köpte har funkat uppemot 10 år
Märk väl, jag har en V70 mk 1, kan inte lova att locket passar på V70N.
Har köpt en reduceringsventil på Biltema och kopplat in på slangen så jag enkelt kan justera trycket.

Kolla bromsslangarna på bakaxeln också, de blir lätt försummade trots att de är livsviktiga.. :oops:
av Andreas12
Herregud...300 kr för ett lock med en slang...
Ta ett lock på skrot o borra hål i det, hör med valfri däckagubbe om du kan få en bilventil o dra i hålet..
Sen kan du pumpa med handpump eller något lämpligt..
Brukar hålla mig under 1 bar sen hoppar locken oftast av..
Pumpa bromsen några ggr o kolla marken o alla ok om du ser vätska..
Men låter ganska exakt som luft i systemet..
Just att den är stum tills du startar tyder starkt på det.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]