Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På bägge mina dieselbilar jag haft ryker det och stinker från dieselvärmare/tillskottsvärmaren. Därför har jag tillskottsvärmaren avstängd om det är mildare än ca -15c. Jag kör istället med elektrisk motorvärmare så ofta jag kan. Jag har dessutom bilen parkerad i carport och den blir snabbt fylld med dieselrök om tillskottsvärmaren är aktiv, inte så trevligt.

Tillskottsvärmaren kan vara aktiv nån minut efter du stängt av bilen. Att det ryker är helt normalt, det är ju dieselolja som eldas.

Så här står det i instruktionsboken:

OBS
När värmaren är aktiv kan rök komma från det främre högra hjulhuset och ett dovt ljud höras. Ett tickande ljud från bränslepumpen kan också höras från den bakre delen av bilen. Detta är helt normalt.
beachman skrev: sön 01 nov 2020, 22:52 Tillskottsvärmaren kan vara aktiv nån minut efter du stängt av bilen. Att det ryker är helt normalt, det är ju dieselolja som eldas.

Så här står det i instruktionsboken:

OBS
När värmaren är aktiv kan rök komma från det främre högra hjulhuset och ett dovt ljud höras. Ett tickande ljud från bränslepumpen kan också höras från den bakre delen av bilen. Detta är helt normalt.
Ja precis, läste också igenom igen och visste faktiskt inte att värmaren används medan man kör också och inte bara för att värma bilen inför körning. Var på verkstan och de var helt säkra på att det var värmaren och tyckte felsökning var onödigt.

Tack för alla svar :-)
V1ctor skrev: mån 02 nov 2020, 10:32 Ja precis, läste också igenom igen och visste faktiskt inte att värmaren används medan man kör också och inte bara för att värma bilen inför körning. Var på verkstan och de var helt säkra på att det var värmaren och tyckte felsökning var onödigt.
Tack för alla svar :-)
Det väljer du i inställningar om du ska använda tillskottsvärme eller inte!
Bläddra igenom inställningsalternativen i bilen så ser du vad som kan konfigureras/väljas.

Har aldrig haft rök från bilen, möjligtvis att det luktat lite någon gång. Kör med tillskottsvärme.
Det som luktat riktigt bränt vid ett tillfälle var när katalysatorn brände ur och inte var klar när jag parkerade.
Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]