Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Beställde precis en Recharge T6 Inscription i helgen.

Håller med om att det är hopplöst att förstå paketen via hemsidan / appen. Vi har varit hos två handlare och tittat, och det är så mycket enklare att prata igenom bilen med en säljare. De brukar också vara ganska ärliga med vad som är vettigt och inte.

Har prioriterat bort all lull-lull som går från bilen. Det vill säga det som bara är yta och inte funktion. Men vissa saker blir man ju inte av med. Som växelväljaren i Orrefors Kristall! Eftersom vi ville ha elstolar med minne och läder så hamnade vi snabbt på Inscription. Tittar jag på din önskelista så är det ju kanske dragkrok, massagestolar och panoramatak som kostar mest. ("Så mycket utrustning jag kan få" låter dyrt. B&W-högtalare för 40 KSEK?)

Har en gammal V70 nu och bagageutrymmet på den nya V60 är inte imponerade. En barnvagn äter utrymme. Sedan blev jag sur på att baksidan av framsätena numera är av hårdplast. Provkörde med heads-up display. Aldrig i livet att jag låter dessa symboler störa körningen.
Skinnsoffa skrev: Under denna tid så är det högst rimligt att vi kommer utöka familjen, med både 1 eller 2 ungar till. Hur ser ni på utrymmet på v60n kontra v90 när det kommer till familjeförhållanden? Jag såg en person tidigare i forumet som resonerade bra, och sa att man inte kan välja bil utifrån de enstaka semestrana man har varje år, och det håller jag helt och hållet med om. Ska man tänka på att istället anpassa barnvagn/stolar etc utifrån bilen? Hur går era tankar där?
Har inte haft nya V60, dock den äldre modellen, samt ett par V90.
Min uppfattning är att det inte skiljer jättemycket i utrymmesväg mellan nya V60 och V90. Dom är byggda på samma plattform så samma hjulbas och ungefär samma innerutrymmen.

Däremot tror jag det skiljer rätt mycket om du har 1 eller 2 eller 3 barn i bilstol och eller barnvagn, men skall du ha in en dubbelvagn och 3 barn så tror jag nästan inte V90 är tillräckligt stor utan du kanske bör kolla på en minibuss eller liknande.
Men det är ju naturligtvis omöjligt att svara på hur familjen kommer att se ut om 3-5 år, så jag hade nog gått på en V60 och varid beredd på att byta om familjen växte ur den. Det är sånt som händer ( fast bara en gång i livet)
Skinnsoffa skrev: Min andra fundering gäller när det kommer till tillval. Jag trodde i min enfald att Volvo skulle vara de märke som hade de mest lättförståda systemet när det kommer till tillval, men jag tycker snarare tvärtom, det finns OTROLIGT mycket tillval, och paketen på varken hemsidan eller appen i mobilen ger mig någon bra översikt kring vilka paket jag behöver, samt vad som finns i standard i bilarna. Jag förstår inte heller om exempelvis utrustningsnivåerna främst riktar in sig på detaljerna i form av materialval, eller om det är mestadels utrustningen som skiljer, om man nu exempelvis skiljer på Momentum advanced/Inscription eller R-design. Det verkar även vara som så att vissa tillval inte finns till samtliga utrustningsmodeller. Är detta något som ni skulle vilja bena ut för mig?
Jag förstår inte heller när bilförsäljare skriver sina paket på sina annonser, för de skriver exempelvis "Teknikpaket pro 60/40" och liknande, som inte finns alls på varken hemsida eller app.!
Min uppfattning här är att Volvo de senaste 1-2 åren har brutit isär sina "utrustningsnivåer" i fler och fler paket så det är svårare att bygga en idag jämfört med för ett par år sedan.
Det är lite som dom tyska tillverkarna (ex Audi) är och en lite tråkig trend.

Volvo On call är standard nu mera och finns på de flesta bilar, men kolla efter det.
Säkerhetspaketen "Intellisafe Assist" med motsvarande utrustning men även "Intellisafe surround" är trevlig att ha
Jag hade rekommenderat läderklädsel om du skall ha småbarn i bilen, eller iallafall kombinationen textil/vinyl.

I stora drag, R-design vänder sig till dem som vill ha en sportigare look exteriört, med svarta detaljer (grill etc) istället för krom.
Inscription var den lite mer "lyxiga" som inkluderade skinn klädsel och lite mer krom exteriört.
Momentum är ganska standard och jag har ofta beställt Momentum Advanced som har lite mer saker som keyless entry/start och elbaklucka på mina bilar.

Enklast är nog att be säljaren om en spec på en bil som du tycker är intressant och läser på om de olika paketen. Det är inte jättemånga som har alla paket och även begagnat priserna blir häga ju mer utrustning som finns.

Lycka till :)

Edit: glömde en sak. i princip alla nya Volvo idag säljs med automat. Köp inte en utan det, dom är svårsålda sedan
Det här är vad jag tror om paketen , men bäst är nog att kolla med en säljare.

Automat - OK
Bensin - OK
Dragkrok - separat tillval, går att eftermontera för ungefär 11 tusen.
Backsensorer fram och bak - kolla speciellt efte detta på bilspecen. Har skiljt sig mellan Momentum utrustningsnivårerna, har även gått att välja som separat tillval.
Backkamera - separat tillval eller Teknikpaket
Eluppvärmdratt, Parkeringsvärmare, - Klimatpaket
Trådlös laddning - vet inte om det finns. Har bara sett på XC40. Fixa en egen USB laddare?
Isofix - vet ej, standard?
Keyless - Skulle säga utrustningsnivån Momentum advanced
Adaptiv farhållare - Intellsafe Assist
Elektrisk stol - endast tillsammans med läderklädsel (?)
Digital Display - vet inte vad du merar.
Apple Carplay - Kunde tidigare beställas separat som "Smartphone Integration", finns nu endast tillsammans med "Navigation" eller Teknik Paket
panoramatak - Separat tillval
Massage - Vet inte om det finns alls. isf endast med skinnstolar.
Stor skillnad på bagage mellan v90 och v60.
Har du en så liten familjemedlem och fler på ingång så ska du utan tvekan ta v90.
Vi har 2 små barn och så fort man ska iväg en helg eller till fest (typ Jul) så ska barnvagn, matstol och massa skit med så vi fyller v90 till bredden. Skillnaden nu när jag har xc60 är att jag inte får in barnvagnen på längden utan måste ha den tvärs så utrymme brottas vi med så nu har jag köpt takbox.

Vi har nu 1 bakåtvänd stol och 1 framåtvänd, vi kan inte ha båda ungarna bak för då kan man inte sitta framför den bakåtvända stolen så då måste vi ha den ena ungen fram.
Men i V90 gick det.

Du har antagligen babyskydd nu och den tar inte mycket plats, nästa steg är bakåtvänd barnstol och den tar väldigt mycket mer plats om man nu inte tar en sån som pressas extremt mot ryggstöd men då måste du byta igen när barnet är typ 90cm för annars får dom sitta med väldigt böjda ben.
Jag kör V60 sedan ca 1 år och har två barn, och ett tredje på G om ca två veckor :)

Ena barnet sitter i en enkel stolskudde, sju år gammal, men andra barnet sitter i bakåtvänd barnstol, och nya ungen kommer ju göra detsamma.
Jag ser inga problem överhuvudtaget med utrymmet faktiskt. Jag valde mellan V90 och V60 just, och konstaterade snabbt att om man som en normal familj inte klarar sig på den nya V60 vet jag inte vad man klarar sig på riktigt.
Vi har kört bilen fullpackad hela sommaren, med barnvagn, kylväskor, resväskor, osv. Klart det blir trångt, men det blir det garanterat i en V90 också.
Folk kör med mindre bilar än V60 och klarar sig utmärkt på det.
Då ska man komma ihåg att jag jämför med en Passat från 2017, som är en riktig laståsna. Vi har en sådan hemma också, men den ska strax säljas. Kör knappt med den och det var längesen hela familjen åkte i den.

Utrymmet bak är fullt tillräckligt för barnen och likaså fram för sambon i passagerarsätet. Jag sitter helt normalt i förarstolen. Jag kan till och med sitta "bakom mig själv" utan större problem, och jag är över 190cm lång.

Vi kommer, nu med tredje barnet, att köpa en takbox till nästa sommar.
Men det hade nog varit oundvikligt med en V90 också ärligt talat. Det skiljer 31 liter mellan V90 och V60, och då är V60 bättre utformad med en mer rak bakruta. Den stora skillnaden är längden på bagaget. Det skiljer någon decimeter och har du en barnvagn som ligger på gränsen där kan ju det vara skillnaden mellan hur du mest optimalt packar bilen.

Utrustningsmässigt klarar du dig på något teknikpaket och klimatpaket.
Se också till att få adaptiv farthållare, (vet ej om det är med i teknikpaketet nu?). Paketen har ändrats sen jag beställde min för 1,5 år sen.
Skinnsäten är väldigt bra att ha med barnen. Är du lite längre så ska du ha skinn med dynförlängning. Jag är nästan två meter lång. Sitter som en gud i de stolarna.
Tonade rutor också väldigt bra med tanke på barnen (och snyggt).
Vardelos skrev: tis 22 sep 2020, 23:36 Stor skillnad på bagage mellan v90 och v60.
Har du en så liten familjemedlem och fler på ingång så ska du utan tvekan ta v90.
Vi har 2 små barn och så fort man ska iväg en helg eller till fest (typ Jul) så ska barnvagn, matstol och massa skit med så vi fyller v90 till bredden. Skillnaden nu när jag har xc60 är att jag inte får in barnvagnen på längden utan måste ha den tvärs så utrymme brottas vi med så nu har jag köpt takbox.

Vi har nu 1 bakåtvänd stol och 1 framåtvänd, vi kan inte ha båda ungarna bak för då kan man inte sitta framför den bakåtvända stolen så då måste vi ha den ena ungen fram.
Men i V90 gick det.

Du har antagligen babyskydd nu och den tar inte mycket plats, nästa steg är bakåtvänd barnstol och den tar väldigt mycket mer plats om man nu inte tar en sån som pressas extremt mot ryggstöd men då måste du byta igen när barnet är typ 90cm för annars får dom sitta med väldigt böjda ben.
Att blanda in XC60 i ekvationen ger ingen rättvis bedömning.
Det är väldigt stor skillnad i bagage mellan XC60 och V90, helt riktigt. I både litrar och reda mått är det stora skillnader.

Men skillnaden mellan V90 och V60 är väldigt marginell. Det skiljer 30 liter och någon decimeter i längd.
Till XC60 är det ytterligare ungefär lika mycket. Någon decimeter och ca 30 liter. Det är klart det då blir stor skillnad mellan V90 och XC60.

Jag valde just mellan V60 och V90 och insåg snabbt att om jag inte klarar tre ungar i en V60 klarar jag mig inte på något annat heller. XC60 valde jag däremot snabbt bort och blev aldrig någon spelare. Hade jag haft ett barn och inga fler på G, eller större barn, hade jag dock valt XC60, så därför sneglade jag ändå på den initialt.

En polare köpte V90 för något år sen, också med tre ungar, och en hund.
I det fallet var det hunden som fällde avgörande. Hundburen gick inte in i V60. Han har en stor hund.
Men hade han inte haft den hade också där valet fallit på V60.
Jag har ett minne av när mitt första barn kom. Efter några månader köpte vi en S40(av första modellen) sedan. Vi hade kombivagn som vi fick ned i bagaget. Chassit på ena sidan och liggdelen bredvid. Vi packade i liggdelen och där vi fick plats. Visst var det trångt och vi hade alltid packning inne i bilen. Nu har vi ett barn kvar hemma och han är 11 år och de tre senaste åren har vi kört Passat. Det är f_n lika fullt i den som i S40:n... Vad vill jag ha sagt med detta? jo att man tenderar att packa efter vad som får plats... Om man inte köper fel barnstolar, vissa är väldigt stora, så klarar man sig bra med en V60. Det törs jag säga utan att äga någon av senaste modell. Det är som någon skrev, har man tre barn som alla behöver någon form av stol och vill ha massor av plats, då är det inte ens V90 man ska titta på. Och hur kul är det.

Det jag dessutom kan inflika är att vi har två par i bekantskapskretsen + ett par grannar till mina föräldrar som skaffat ett tredje bar som alla fick tvillingar.. :-D . Då blir det bilbyte.. 8-) 1, 2 eller 4 barn? Vi vet väldigt lite om framtiden.
Koldstart skrev: ons 23 sep 2020, 09:48
jaronsso skrev:... Vi kommer, nu med tredje barnet, att köpa en takbox till nästa sommar. ...
Barn i takboxen ... måste vara en svensk specialregel. Inte säker på att den är EU-kompatibel :-D :-D :-D
Nåja.
Vi får väl se om barnet hamnar i takboxen eller i baksätet.. Kan ju välja bagaget innan takboxen åtminstone :-)
Primus skrev: ons 23 sep 2020, 09:22 Jag har ett minne av när mitt första barn kom. Efter några månader köpte vi en S40(av första modellen) sedan. Vi hade kombivagn som vi fick ned i bagaget. Chassit på ena sidan och liggdelen bredvid. Vi packade i liggdelen och där vi fick plats. Visst var det trångt och vi hade alltid packning inne i bilen. Nu har vi ett barn kvar hemma och han är 11 år och de tre senaste åren har vi kört Passat. Det är f_n lika fullt i den som i S40:n... Vad vill jag ha sagt med detta? jo att man tenderar att packa efter vad som får plats... Om man inte köper fel barnstolar, vissa är väldigt stora, så klarar man sig bra med en V60. Det törs jag säga utan att äga någon av senaste modell. Det är som någon skrev, har man tre barn som alla behöver någon form av stol och vill ha massor av plats, då är det inte ens V90 man ska titta på. Och hur kul är det.

Det jag dessutom kan inflika är att vi har två par i bekantskapskretsen + ett par grannar till mina föräldrar som skaffat ett tredje bar som alla fick tvillingar.. :-D . Då blir det bilbyte.. 8-) 1, 2 eller 4 barn? Vi vet väldigt lite om framtiden.
Som det fetade..
Exakt så tänkte jag när jag resonerade mellan V90 och V60.
"Får jag inte plats med ungarna i en V60 får jag inte plats i något annat heller"
Det finns folk som kör betydligt mindre bilar, med familjer, barnvagnar och f*n och hans moster.
Då blev det helt naturligt att välja V60 eftersom det är en betydligt mer gemytlig bil att köra. För mig framstår V90 som ett skepp i den bemärkelsen. Inte en bil.

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]