Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DrBozz skrev: lör 12 sep 2020, 22:02 "Generatorn laddar även med fel regulator."
Detta tror jag dock inte är fallet i min bil. Batteriet laddades till fullt efter att den nya generatorn monterats. Ändå laddade batteriet ut efter en vecka.
Så frågan är om det verkligen är "fel" generator som sitter i min bil även om båda alternativen är lika i storlek och passform som Mickey påstår?

Alla felkoder raderades även efter att den nya generatorn monterats in, så CEM-1C01 kom i efterhand..

EDIT: Ni här inne har ju mer koll, så försöker inte säga emot att generatorn kan ladda även med fel regulator. Men nu så laddar inte generatorn batteriet så frågan är då vad det beror på?
Hade bilen körts åtskiöliga gånger under tiden den laddade ur, eller hade den stått bara?
Bara korta körningar?

Har du tillgång till ett mätinstrument kan du ju mäta batterispänning först med med bilen av, och sedan med startad motor. Det ger bra info om generatorn fungerar eller ej.

Naturligtvis kan felet vara annat än att fel generator monterades.
Men felkoden pekar på det, och det händer ofta att just fel typ monteras. Få eftermarknadssäljare av delar är tydlig med detta.
En ny generator som är kass är väl möjligt, men lite osannolikt.
(Och visst byttes komplett generator, och inte bara regulatorn?)

Mig veterligen, har ingen av exemplen med "fel generator laddar ändå" kört under någon längre tid. Dom har bara efter start med ny generator noterat att varningen är kvar och då mätt spänningen som visat att den ändå levererar ström. Det kanske inte fungerar i längden, vad vet jag?
CEM kanske stänger ner den efter orimlig tid med fel signal.
(OBS, bara Spekulation!)

Och, det kanske inte ens blir samma symptom "med fel åt båda hållen" (dvs ny på gammal, eller gammal på ny) Den kanske bara laddar med fel åt "rätt håll".

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]