Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
Nja, jag "tyckte" nog att den gick bättre men lämnar nog det åt placebo effekt. Hade också installerat BSR's Steg1 mjukvara, 250hk? Strax innan jag snöade in på etanolspåret.
av etanolboppe
Hej.
Kör min v70-02 2,4 140 hk på E85. Har monterat en box från Kyltjänst i Nässjö. Installationen tog 10 min och bilen går hur bra som helst. Jag kan välja ren bensin eller E85 eller blandningar av bägge. Bilen hade gått 23000 mil när jag konverterade och nu närmar den sig 26k. Har tidigare kört en 745 18k mil men en liknande box. Det enda man bör tänka på är att byta olja var 1000 mil eftersom etanolen späder ut oljan mer än vad bensin gör.
Tyvärr så är ju priset för e85 väldigt högt nu så det blir inte billigare, men det känns ju bättre i hjärtat😀.
av Rådlös
Jag hoppar in här: Jag vill minnas att Teknikens Värld gjorde ett test av detta med ökad effekt på E85. Det blev en liten, men mätbar effektökning med E85 på låg och mellanregister. Man borde väl kunna hitta detta om man Googlar en stund, eller kanske fråga deras redaktion?
Hursomhelst, i SAAB 9 - 5 ökade ju effekten från 185 hkr till 220 hkr om man tankade E85. Nu skall man vara medveten om att det kommer an på hur ECU'n (styrdatorn) är mappad. Dessutom var det en turbomotor. Det är ju bara en fördel i sammanhanget.

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]