- ons 12 aug 2020, 22:34
#1396245
Ryck i hjulen och känn att det inte glappar i hjullager eller styrleder.. Man behöver inte lyfta bilen för detta, eventuellt glapp brukar kännas även när den står på hjulen
Och sen kan det vara läge att lyfta ett hjul i taget, rotera och växla riktning framåt/bakåt och samtidigt hålla en hand på drivaxeln för att känna om det glappar eller knastrar i ytterknuten. Det var väl ändå inte nån kula i innerknuten som trillade ur när du lyfte med domkraft. Det ska inte kunna hända om man nu inte tar lös styrspindeln så att drivaxeln dras isär för mycket... En dålig stötdämpare kanske skulle kunna gå sönder när den dras ut till full längd men isåfall lär den inte dämpa alls längre. Känns bilen svajig i gupp?
Och sen kan det vara läge att lyfta ett hjul i taget, rotera och växla riktning framåt/bakåt och samtidigt hålla en hand på drivaxeln för att känna om det glappar eller knastrar i ytterknuten. Det var väl ändå inte nån kula i innerknuten som trillade ur när du lyfte med domkraft. Det ska inte kunna hända om man nu inte tar lös styrspindeln så att drivaxeln dras isär för mycket... En dålig stötdämpare kanske skulle kunna gå sönder när den dras ut till full längd men isåfall lär den inte dämpa alls längre. Känns bilen svajig i gupp?
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65400 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..
Ny kupefläkt och nytt batteri monterat 

