- tor 06 aug 2020, 20:27
#1395158
Det gäller inte längre. Bilprovningen får varva nya bilar i läge N för avgaskontroll om man finner det befogat
Min nästan nya BMW 535 xd körde man tex manuell kontroll av avgaserna på
Jag har dessutom haft problem med AdBlue och fick byta NOX givare. BMW egen mjukvara kör en sjäkvdiagnos som tar ca 45 minuter för att automstiskt testa alla delar i systemet ocv BMWs egen mjukvarudiagnos varvar bilen i ca 15-18 minuter för att hetta upp SCRen, fylla den med NOX och sedan regenerera den. Allt i läge N. Även volvo har liknade verkstadssystem. BMW och Volvo skulle knappast bygga sin verkstadsmjukvara så den pajjade lådorna.
Dock stämmer det att man behöver inte varva över 3000 rpm för att utgöra den manuella mätningen.
Så att man inte får varva på N gäller lådor från förra århundradet framför allt 80 och 90 talet speciellt ZF lådor.
Väldigt många ungdomar skruvar bort DPF och tror det är lungt i besiktningen för de tror att man inte får mäta deras bilar manuellt för man har automatlåda och man klara sig bara man har mjulvara som rapporterar OK i OBDII. Men så är inte längre fallet utan man kan mäta om man misstänker manipulation. Detta är nytt.
Lövet skrev: ↑tor 06 aug 2020, 18:46Saker och ting har ändrats..,.MickeM skrev:För att oljan inte cirkulerar på rätt sätt då och upphettas alldeles för mycket. Det är därför Bilprovningen har ett generellt förbud mot att varva diesel automater på opacitetsmätningen. Det har rasat lådor av det. Automater ska kollas enbart med felkodsläsare.Lövet skrev: Hoppas bilen är manuell? De får absolut inte varva automatlådor på det sättet.Utveckla gärna.
Varför skulle man inte kunna varva en automat stillastående?
I N eller P, givetvis.
Jag antar dom inte bränner koppling på manuella för motstånd. Eller?
Det gäller inte längre. Bilprovningen får varva nya bilar i läge N för avgaskontroll om man finner det befogat
Min nästan nya BMW 535 xd körde man tex manuell kontroll av avgaserna på
Jag har dessutom haft problem med AdBlue och fick byta NOX givare. BMW egen mjukvara kör en sjäkvdiagnos som tar ca 45 minuter för att automstiskt testa alla delar i systemet ocv BMWs egen mjukvarudiagnos varvar bilen i ca 15-18 minuter för att hetta upp SCRen, fylla den med NOX och sedan regenerera den. Allt i läge N. Även volvo har liknade verkstadssystem. BMW och Volvo skulle knappast bygga sin verkstadsmjukvara så den pajjade lådorna.
Dock stämmer det att man behöver inte varva över 3000 rpm för att utgöra den manuella mätningen.
Så att man inte får varva på N gäller lådor från förra århundradet framför allt 80 och 90 talet speciellt ZF lådor.
Väldigt många ungdomar skruvar bort DPF och tror det är lungt i besiktningen för de tror att man inte får mäta deras bilar manuellt för man har automatlåda och man klara sig bara man har mjulvara som rapporterar OK i OBDII. Men så är inte längre fallet utan man kan mäta om man misstänker manipulation. Detta är nytt.
Senast redigerad av 4 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.