Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag är inte så blåögd att jag tror att min bil, eller någon bil för den delen, kommer vara felfri och aldrig krångla. Det är oundvikligt.
Så, min taktik är därför att lära mig så mycket som möjligt om min bil så man den dagen det behövs kan åtgärda felet på smidigaste stättet. Att veta hur bilen fungerar rent tekniskt hjälper också till att "lugna" en. Det är lättare att veta om ett visst ljud är katastrofalt eller en struntsak t ex.
Även om man inte kan laga felet själv så hjälper det att kunna bilen teoretiskt när man lämnar bilen till verkstad. Man kan peka mekanikern åt rätt håll direkt, och inte bara komma in och skrika "min bil fungerar inte!!!!!!!!!!!!". Det kan spara många tusenlappar i felsökning ;-)

Istället för att tänka att ett forum "nojar dig", tänk istället hur många/få problem-trådar som dyker upp på forumet, och jämnför med antalet sålda bilar. Folk kommer till forum/etc när dom behöver hjälp, vissa stannar kvar efter dom fått hjälp men dom flesta försvinner lika fort som dom dök upp. Nästan ingen kommer till ett forum för att berätta hur bra bilen är. Vi finns, men vi är garanterat en rejäl minoritet ;-)

Nu 'bor' ju jag visserligen i dom äldre årsmodellernas forumsdelar, så jag vet inte hur det ser ut i dom nyare, men dom flesta problem-trådar som dyker upp där är slitage- och åldersfel. Det tyder ju på att bilarna överlag är stabila bilar. Felfria? Knappast. Men överlag stabila.
Jag törs lova att alla bilmodeller har MINST en sak som är dålig på sig. på 85x70 är det ABS-boxen. På sena S/V/C70/tidiga S80/V70N så är gasspjället en tickande bomb(inte bokstavligt, givetvis), osv osv.

Forum generellt är en guldgruva när det gäller att samla ihop info om en specifik sak, vad det än må vara.
Sen gäller det givetvis att använda skallen lite för att avgöra om ett problem är ett vanligt förekommande problem eller "one in a million". Bara för att en eller två personer råkat ut för en sak så betyder det ju inte per automatik att saken i fråga är skrot. Om det däremot finns hundratals trådar som tar upp samma problem, ja då kan man anta att det är ett vanligt förekommande problem och något man själv får räkna med om man köper samma sak.
av klirre
Jag skulle säga att det är en kombination av saker:

Dels som redan nämnt att många samlas här på nätforum för att diskutera sina problem, inte hur jävla fint deras nya Volvo går. Visst finns vi i "vad har du gjort för din Volvo"-tråden och garaget-delen, men i övrigt är det mest elände precis som nyheterna från massmedia.

Jag tror även att det beror på hur hela samhället är uppbyggt, det konsumeras i mängder och biltillverkarna hinner inte med att pumpa ut nya modeller som mättar köpbegäret hos kunderna (2020 undantaget). Jag jobbar själv på en utvecklingsavdelning, dock inte bilrelaterat företag, och vet hur bråttom det är att ta fram nya grejer innan konkurrenterna. Det är inte allt som hinner testas, definitivt inte slitage och problem som uppstår med tiden. Man försöker hålla så hög kvalitet som möjligt men det går inte att prova i all evighet. Dessutom är det ju bra om bilen slits ut så att man måste köpa ny, skulle någon del göras skottsäker är det en onödig kostnad för material och tillverkning. Som min gamla lärare sa: "En optimalt konstruerad bil vore den som, när milmätaren slagit över 20 000 mil, smulas sönder till damm nästa gång man stannar vid ett rödljus. Allt kollapsar samtidigt och det blir bara skrot kvar."

Sen är ju vårt selektiva minne också en faktor, tänk tillbaka på alla värdelösa bilar som såldes på 70- och 80-talet som ingen sett på 25-30 år. De som fortfarande rullar är de riktiga stridsvagnarna och "finbilarna" som stått i garage 99% av sitt liv. Dagens bilar, inklusive "budgetmärken" som Kia och Hyundai, håller ju en otroligt mycket högre grundkvalitet än en gammal Peugeot, Renault eller liknande bil från förr. Numera är det länge sen jag ens såg en Volvo 340 eller 360, det går några 240 och 740 häromkring.
Användarvisningsbild
av snepo
Håller med. Bilarna idag är driftsäkrare än 70 tals och viss mån 80 tals bilar. Min känsla är att på 70 talet var Volvo driftsäkrast,om man räknar vanliga märken. Jag är inne på min 96:e bil nu. Har hunnit prova de flesta märken. Glömde ju,japanare var driftsäkra på 80 talet. Men de rostade bort istället. Likaså är det med rost. Har inte haft en rostig bil sen 90 talet. Kan ju delvis bero på att jag inte har mina bilar så länge.
Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]

Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]